Kirjaudu
Valikko

Navigointivalikko

Navigointivalikko

Hoitajan käsi hiirellä.
UUTINEN
12.12.2024

Oma Häme luopuu sosiaalihuollon Saga-asiakastietojärjestelmästä

Aluehallitukselle esitetään hankintasopimuksen purkua järjestelmän ongelmien ja viivästysten vuoksi.

Hoitajan käsi hiirellä.

Oma Häme luopuu sosiaalihuollon Saga-asiakastietojärjestelmästä

UUTINEN / 12.12.2024

Aluehallitukselle esitetään hankintasopimuksen purkua järjestelmän ongelmien ja viivästysten vuoksi.

Hoitajan käsi hiirellä.

UUTINEN / 12.12.2024

Oma Häme luopuu sosiaalihuollon Saga-asiakastietojärjestelmästä

Oma Hämeen piti saada sosiaalihuollon uusi asiakastietojärjestelmä käyttöön tämän vuoden lopussa. Saga-järjestelmän käyttöönotossa on ollut paljon vaikeuksia ja viivästyksiä, minkä vuoksi Oma Häme luopuu järjestelmästä. 

Maanantaina kokoontuvalle aluehallitukselle esitetään, että Oma Häme purkaa hankintasopimuksen Mediconsult Oy:n kanssa. Päätös perustuu hankintasopimuksen ja tarjouspyynnön vaatimuksiin, joita toimittaja ei ole pystynyt täyttämään.

– Järjestelmään käyttöönottoon liittyy merkittäviä toiminnallisia ja taloudellisia riskejä. Meidän näkemyksemme mukaan järjestelmätoimittajalla ei ole kykyä viedä tätä projektia maaliin hankintasopimuksen mukaisilla vaatimuksilla, kertoo Oma Hämeen kehitys- ja ict-johtaja Toni Suihko.

Järjestelmästä luopuminen ei vaikuta asiakkaiden saamaan palveluun. Toistaiseksi Oma Häme jatkaa vanhoilla järjestelmillä ja alkaa valmistella uutta hankintaa.

Sosiaalihuollon uuden asiakastietojärjestelmän oli tarkoitus korvata nykyiset järjestelmät – Pro Consonan, Omni360:n ja Effican sekä osan Lifecare-potilastietojärjestelmän toiminnoista. Järjestelmän oli määrä yhdistää hyvinvointialueen sosiaalipalvelut yhteen järjestelmään, yhtenäistää kirjaamista ja parantaa tiedon jakamista eri yksiköiden ja tiimien välillä. Järjestelmää olisi käyttänyt Oma Hämeessä noin 2 500 sosiaalihuollon ammattilaista selainpohjaisesti ja mobiilisti.

Oma Hämeen mukaan Mediconsult on laiminlyönyt sopimusvelvoitteensa merkittävällä tavalla. Tarjouskilpailussa edellytettiin valmista tuotetta, mutta testaus- ja hyväksymisvaiheessa on tullut ilmi olennaisia puutteita ja virheitä, jotka estävät järjestelmän käyttöönoton. Lisäksi järjestelmän toimitus on viivästynyt merkittävästi sovitusta aikataulusta, vaikka sen noudattaminen oli sopimuksen keskeinen ehto.

Oma Hämeen asiantuntijat ovat työskennelleet tiiviissä yhteistyössä järjestelmätoimittajan kanssa, jotta ongelmat ja puutteet saataisiin korjattua. Oma Häme on myös pyrkinyt löytämään sovinnollisen ratkaisun Mediconsultin kanssa, mutta neuvottelut eivät ole johtaneet yhteisymmärrykseen. Tämän vuoksi Oma Häme esittää nyt hankintasopimuksen purkamista. Päätös on tehty lakisääteiset velvoitteet ja tarjouskilpailun reiluus huomioiden.

Muutama muukin hyvinvointialue on ollut ottamassa käyttöön samaa järjestelmää. Keski-Suomen hyvinvointialue purki oman sopimuksensa Mediconsultin kanssa lokakuussa.