
Pienilläkin teoilla on suuri vaikutus turvallisuuskulttuurin kehittymiseen.

Asiakas- ja potilasturvallisuusgaalassa juhlistettiin Kanta-Hämeen hyvinvointialueen osaamista ja yhteistyötä
ARTIKKELI / 20.12.2024
Pienilläkin teoilla on suuri vaikutus turvallisuuskulttuurin kehittymiseen.

ARTIKKELI / 20.12.2024
Asiakas- ja potilasturvallisuusgaalassa juhlistettiin Kanta-Hämeen hyvinvointialueen osaamista ja yhteistyötä
Kanta-Hämeen hyvinvointialueen henkilöstön osaaminen ja sitoutuminen asiakas- ja potilasturvallisuuden kehittämiseen nousivat esiin eilisessä Asiakas- ja potilasturvallisuusgaalassa. Tilaisuudessa palkittiin kuusi yksikköä, jotka ovat tehneet ansiokasta työtä turvallisuuden ja laadun parantamiseksi.
Palkittuja olivat muun muassa Hauhon terveysasema, joka on saanut erityistä kiitosta potilailta hoidon saatavuudesta ja ystävällisestä kohtaamisesta, sekä Koivukodon yksikkö Hauholla, jossa on kehitetty lääkitysturvallisuutta uuden perehdytysmallin avulla. Myös päivystyksen ammattitaito ja potilaslähtöinen toiminta nostettiin esiin.
Tilaisuudessa korostettiin, että pienilläkin teoilla on suuri vaikutus turvallisuuskulttuurin kehittymiseen. Hyvinvointialueen johtaja Olli Naukkarinen ja useat muut asiantuntijat jakoivat näkemyksiään siitä, kuinka laatu ja turvallisuus kulkevat käsi kädessä.
Gaalassa kuultiin puheenvuoroja johtajaylilääkäri Arja Tommiselta, johtajaylihoitaja Jaana Myllymaalta ja sosiaalihuollon professiojohtaja Marjo Mutaselta, jotka jakoivat myös palkinnot palkituille yksiköille. Heidän puheenvuoroissaan korostui erityisesti laadun, turvallisuuden ja asiakasosallisuuden merkitys kehittämistyössä.
Asumispalvelu, Koivukoto, Hauho
Ikäihmisten asumispalveluyksikkö Koivukodossa on kehitetty lääkitysturvallisuutta. Ammattilaisten työn tueksi on laadittu lääkehoidon perehdytyksen muistilista. Muistilistan avulla varmistetaan, että uudet työntekijät saavat tasalaatuisen perehdytyksen Oma Hämeen lääkityskäytäntöihin yksikössä.
Fysiatria, Kuntoutuksen tulosalue
Kuntoutuksen tulosalueella on kehitetty asiakas- ja potilasturvallisuutta allasterapiaa ja allasvalvontaa suorittavien työntekijöiden koulutuksella. Nämä työntekijät suorittavat vuosittain allasturvallisuuden Trimmi koulutuksen, joka täyttää viranomaisohjeen vaatimukset kyseisen toiminnan ylläpitämiseksi. Koulutuksen käyneet suorittavat seuraavana vuonna koulutuksen sisäisenä näyttökokeena.
Willa Katinala, Hattula
Ikäihmisten asumispalveluyksikkö Willa Katinala on toiminnassaan kiinnittänyt erityistä huomiota asukkaiden kaatumisriskiin. Hyvinvointialueella tehdyn kaatumisten teematutkinnan perusteella on huomattu, että yksikössä ilmoitetaan aktiivisesti kaatumisiin liittyvistä vaaratilanteista. Näiden pohjalta yksikössä on mietitty ja kokeiltu erilaisia kehittämistoimenpiteitä.
Kotihoito
Kotihoidossa on yhtenäistetty eri alueiden hyvin erilaisia toimintatapoja, tavoitteena parantaa asiakasturvallisuutta. Toiminta sisältää monia riskejä, joiden pienentämiseksi tarvitaan toimintamallien uudistamista. Asiakas- ja myös työturvallisuus on parantunut yhtenäisten ja selkeiden ohjeistusten ja toimintamallien myötä. Ohjeita on laadittu mm. liittyen kotiutukseen sekä tilanteisiin, joissa asiakasta ei tavoiteta käynneillä.
Päivystys, KHKS
Kanta-Hämeen keskussairaalan päivystys saa erityistä kiitosta potilailta hyvästä ja ammattimaisesta kohtelusta. Päivystyksen henkilökunnan ammattitaito ja kyky kuunnella potilasta luovat turvallisen ilmapiirin. Päivystyksessä on tehty aktiivista työtä hoidon laadun ja potilasturvallisuuden parantamiseksi.
Hauhon terveysasema
Hauhon terveysasema saa potilailta erityistä kiitosta hyvästä hoidon saatavuudesta ja erinomaisesta potilaan kohtaamisesta Käytössä on moniammatillinen tiimi, joka toimii potilaan parhaaksi turvallisen hoidon varmistamiseksi. Hoito on luotettavaa ja laadukasta sekä kohtelu aina ystävällistä.
Lämmin kiitos kaikille tapahtumaan osallistuneille ja erityisesti Asiakas- ja potilasturvallisuusyksikön henkilöstölle, jotka mahdollistivat tämän ikimuistoisen gaalan!