Navigointivalikko

Ptv Service Display

Reseptin uusiminen

Voit pyytää reseptin uusimista Kelan sähköisessä Omakanta-palvelussa, lääkärin tai hoitajan vastaanottokäynnin yhteydessä, apteekissa tai ottamalla yhteyttä omaan terveysasemaan.

Muistathan uusia reseptisi hyvissä ajoin ennen lääkkeesi loppumista ja loma-aikoja. Uusimispyynnöt käsitellään kahdeksan arkipäivän kuluessa.

Paikkakuntavalinta

Valitse paikkakunta ja saat näkyviin yhteystiedot, sähköiset palvelut ja muut palveluun liittyvät tiedot.

Valitse paikkakunta

  • Kaikki
  • Forssa
  • Hattula
  • Hausjärvi
  • Humppila
  • Hämeenlinna
  • Janakkala
  • Jokioinen
  • Loppi
  • Riihimäki
  • Tammela
  • Ypäjä

Valittuna: Kaikki

Fysioterapia-chat

Voit asioida Fysioterapeutti-chatissa terveydenhuollon ammattilaisen kanssa oireissa tai sairauksissa, jotka sopivat hoidettavaksi etäpalvelussa.

Voit asioida chat-palvelussamme esim. liikkumiseen, toiminta- ja työkykyyn sekä tuki- ja liikuntaelinvaivoihin liittyvissä haasteissa. Neuvomme sinua myös apuvälineisiin liittyvissä asioissa.

Voit asioida chat-palvelussa asuinpaikkakunnastasi riippumatta. Asiointi palvelussa vaatii vahvan tunnistautumisen henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Jos asioit alle 18-vuotiaan lapsesi tai muun läheisen puolesta, valitsethan puolesta asioinnin tunnistautumisvaiheessa.

Kun tunnistaudut palveluun, sinulta kysytään esitietoja mahdollisista oireistasi. Suosittelemme vastaamaan oirekyselyyn aina ja parhaimman tietosi mukaan, jos sinulla on tai on ollut mitään oireita, joiden takia asioit. Jos sinulla on muuta asiaa fysioterapeutille, voit valita muun aiheen ja kertoa tilanteestasi.

Liikkeiden havainnointi ja liikeharjoitusten ohjaaminen onnistuu tarvittaessa videoyhteyden avulla sekä saat liikeharjoitukset laitteellesi.

Asiointi chatissa on kertaluonteista ohjausta tai neuvontaa. Kontrollikäynnit voivat tarvittaessa tapahtua chatissa, video- tai lähivastaanotolla.

Fysioterapeuttimme arvion perusteella sinut voidaan tarvittaessa siirtää chat-asiointiin lääkärimme kanssa. Chat-asiointi fysioterapeuttimme kanssa on maksutonta, mutta asioinnista lääkärimme kanssa veloitamme voimassa olevan hinnaston mukaisen asiakasmaksun, josta saat laskun.

Chat-asiointi löytyy hyvinvointialueen verkkosivujen oikeasta alakulmasta. Lisäksi löydät chatin Oma Häme -mobiilisovelluksesta, jonka voit ladata sovelluskaupasta.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 15:00
Verkkosivu

Oma Häme -sovellus

Oma Häme -mobiilisovellus kokoaa hyvinvointialueen palvelut yhteen sovellukseen. Sovelluksesta löydät tietoa hyvinvointisi ja terveytesi tueksi.

Kun olet kirjautunut sovellukseen, voit

  • tarkastella ajanvarauksiasi, laboratoriotuloksiasi sekä ammattilaisten kirjauksia
  • olla turvallisesti yhteydessä sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammattilaiseen videoyhteyden, digipolkujen tai chatin välityksellä
  • täyttää digitaalisen esitietokyselyn
  • asioida läheisesi tai lapsesi puolesta
  • tarkastella digipolkujasi
  • siirtyä OmaKantaan, OmaKelaan ja Kansalaisen terveyspalveluihin.

Sovelluksen voit ladata sovelluskaupastasi. Voit kirjautua palveluun myös osoitteessa omahame.fi. Kirjautuminen vaatii vahvan tunnistautumisen joko pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.

Verkkosivu

OmaKanta, Kanta.fi

Kirjautumalla OmaKantaan näet sosiaali- ja terveydenhuollossa sinusta kirjattuja tietoja. Tiedot tulevat näkyviin sekä julkiselta että yksityiseltä puolelta.

Voit asioida OmaKannassa alaikäisen huollettavasi puolesta. Myös asiointi läheisen puolesta on mahdollista, kun läheisesi on antanut sinulle valtuuden Suomi.fi-valtuuksissa.

Kirjaudu OmaKantaan osoitteessa www.kanta.fi pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Verkkosivu

Käytön tuki

Liitteet ja lisätiedot

Sairaanhoitaja-chat

Sairaanhoitaja-chatissa voit keskustella oireistasi sairaanhoitajan kanssa. Ota rohkeasti yhteyttä!

Chat-keskusteluun ei tarvitse varata aikaa, voit aloittaa chatin klo 8–20 välillä. Aamuisin chatissa on usein ruuhkaa, joten ota mahdollisuuksien mukaan yhteyttä vasta myöhemmin päivällä. Kokeneet ammattilaiset hoitavat asiasi sujuvasti ja tehokkaasti chatin aikana, eikä fyysistä vastaanottokäyntiä yleensä tarvita.

Löydät chatin Oma Häme -sovelluksesta, jonka voit ladata sovelluskaupasta. Voit aloittaa chatin myös Oma Hämeen verkkosivuilta. Asiointi palvelussa vaatii vahvan tunnistautumisen henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella. Kun olet tunnistautunut, sinulta kysytään esitietoja asiointisi syystä. Suosittelemme vastaamaan oirekyselyyn aina ja parhaimman tietosi mukaan. Jos sinulla on muuta asiaa sairaanhoitajalle, voit valita muun aiheen ja kertoa tilanteestasi.

Voit asioida chatissa myös toisen henkilön tai alle 18-vuotiaan lapsesi puolesta, jos sinut on siihen valtuutettu. Henkilö, jonka puolesta haluat asioida, valitaan Suomi.fi-verkkopalvelussa.

Toimi näin, kun sairaanhoitaja-chat on kiinni:

Kiireettömät asiat: Voit täyttää esitietokyselyn. Kysely ohjaa sinua ottamaan yhteyttä päivystykseen tai hätänumeroon, jos se toteaa asiasi olevan kiireellinen. Muussa tapauksessa esitietolomake nopeuttaa asioinnin aloittamista, kun palaat chattiin sen aukioloaikana.

Kiireelliset asiat: Soita numeroon 116 117. Henkeä uhkaavissa tilanteissa soita aina hätänumeroon 112.

Chat-asiointi sairaanhoitajamme kanssa on maksutonta, mutta asioinnista lääkärimme kanssa veloitamme voimassa olevan hinnaston mukaisen asiakasmaksun, josta saat laskun.

Normaalit aukioloajat

Mahdollisista poikkeusaukioloajoista infoamme chatin alussa.
  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 20:00

Poikkeusaukioloajat

20.06.2025 juhannusaatto

Suljettu

Verkkosivu

Suun terveydenhuollon chat

Suun terveydenhuollon chat-palvelusta saat neuvontaa ja ohjausta hampaisiin ja suuhun liittyvissä asioissa suun terveydenhuollon ammattilaiselta.

Voit hoitaa chat-palvelussa myös kiireettömiä ajanvarauksia, ajan siirtoja tai peruutuksia.

Voit asioida chat-palvelussa asuinpaikkakunnastasi riippumatta.

Chat mahdollistaa kuvien ja videoyhteyden hyödyntämisen esimerkiksi lapsen maitohammastapaturmien käsittelyssä. Ammattilainen arvioi tarvitsetko suun tai hampaiden hoitoa ja varaa tarvittaessa sinulle ajan vastaanotolle.

Asiointi edellyttää vahvaa tunnistautumista mobiilivarmenteella tai pankkitunnuksilla.

Puolesta asiointi mahdollistaa alaikäisen lapsen tai muun läheisen asioiden hoitamisen.

Konsultaatiot eri suun terveydenhuollon ammattilaisille onnistuvat jo saman päivän aikana.

Chat on maksuton palvelu ja sinne pääsee Oma Häme -sovelluksesta tai omahame.fi-sivuston oikeasta alakulmasta.

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 14:00
Verkkosivu

Kiireetön hoito terveysasemilla, puhelinasiointi, Forssan alue

Perusterveydenhuollon avopalveluissa on otettu käyttöön hoidon jatkuvuusmalli.

Muutoksen myötä Forssan seudulla yhdistyy Humppilan, Jokioisten ja Ypäjän terveysasemat yhdeksi tiimiksi.

Voit olla puhelimitse yhteydessä kiireettömissä asioissa omalle terveysasemallesi ja tiimiisi Forssan alueella (Forssa, Humppila, Jokioinen, Tammela ja Ypäjä) käyttämällä alla olevia numeroita. Käytössä on takaisinsoittopalvelu.

Oma Hämeen asiakkaana voit asioida sekä kiireellisissä että kiireettömissä asioissa myös chatin kautta arkisin klo 8:00-20:00 välillä.

If you need to contact your health center and require interpretation service, send a text message to your health center's SMS-number (list below). Type your language in the message. We will call you back.

Puhelin
  • Forssan terveysasema
  • Forssan aikuisneuvonta
  • Humppilan, Jokioisten ja Ypäjän tiimi
  • Tammelan terveysaseman tiimi
  • Tekstiviestinumero kuulorajoitteisille ja tulkkausta tarvitseville / SMS-number, interpretation services

Normaalit aukioloajat

Forssan seudun terveysasemat ja tiimit puhelinasiointi
  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 14:00
Aikuisneuvonta
  • Maanantai - Perjantai 09:00 - 10:00

Kunnat

Forssa, Humppila, Jokioinen, Tammela, Ypäjä

Kiireetön hoito terveysasemilla, puhelinasiointi, Hämeenlinna

Perusterveydenhuollon avopalveluissa on otettu käyttöön hoidon jatkuvuusmalli. Mallissa on alkuvaiheessa tunnistettu asiakkaat, jotka hyötyvät erityisesti omalääkäristä ja omahoitajasta.

Jos sinulle on nimetty omalääkäri ja omahoitaja, toivomme sinun soittavan kaikissa kiireellisissä ja kiireettömissä asioissa omaan tiiminumeroosi terveysasemien aukioloaikana.

Jos sinulla ei ole nimettyä omalääkäriä tai omahoitajaa ja käytät perusterveydenhuollon palveluita vain satunnaisesti, toivomme sinun asioivan toistaiseksi oman terveysasemasi tiiminumeron kautta, kunnes kevään aikana saamme käynnistettyä kiireettömän hoidon keskitetyn ensilinjapalvelun.

Hätätilanteessa soita aina 112.

Oma Hämeen asiakkaana voit asioida sekä kiireellisissä että kiireettömissä asioissa myös chatin kautta arkisin klo 8:00-20:00 välillä.

Voit olla puhelimitse yhteydessä kiireettömissä asioissa omalle terveysasemallesi ja tiimiisi Hämeenlinnan alueella käyttämällä alla olevia numeroita. Käytössä on takaisinsoittopalvelu.

Oma terveysasemasi määräytyy pääsääntöisesti asuinpaikkasi perusteella.

Viipurintien terveysasemalla toimii kolme tiimiä:

Tiimi 1 hoitaa asiakkaita, joiden sukunimi alkaa kirjaimilla A-Kos.

Tiimi 2 hoitaa asiakkaita, joiden sukunimi alkaa kirjaimilla Kot-Puk.

Tiimi 3 hoitaa asiakkaita, joiden sukunimi alkaa kirjaimilla Pul-Ö.

If you need to contact your health center and require interpretation service, send a text message to your health center's SMS-number (list below). Type your language in the message. We will call you back.

Puhelin
  • Viipurintien terveysaseman tiimi 1
  • Viipurintien terveysaseman tiimi 2
  • Viipurintien terveysaseman tiimi 3
  • Hauhon terveysaseman tiimi
  • Idänpään terveysaseman tiimi
  • Jukolan terveysaseman tiimi
  • Kalvolan terveysaseman tiimi
  • Lammin terveysaseman tiimi
  • Ojoisten terveysaseman tiimi
  • Rengon terveysaseman tiimi
  • 5.2.2025 alkaen kuntoutuksen ensilinja toimii koko Oma Hämeen alueella arkisin 8-14.
  • Hauhon terveysaseman tiimi, tekstiviestinumero kuulorajoitteisille tai tulkkausta tarvitseville / SMS-number, interpretation services
  • Idänpään terveysaseman tiimi, tekstiviestinumero kuulorajoitteisille tai tulkkausta tarvitseville / SMS-number, interpretation services
  • Jukolan terveysaseman tiimi, tekstiviestinumero kuulorajoitteisille tai tulkkausta tarvitseville / SMS-number, interpretation services
  • Kalvolan terveysaseman tiimi, tekstiviestinumero kuulorajoitteisille tai tulkkausta tarvitseville / SMS-number, interpretation services
  • Ojoisten terveysaseman tiimi, tekstiviestinumero kuulorajoitteisille tai tulkkausta tarvitseville / SMS-number, interpretation services
  • Lammin terveysaseman tiimi, tekstiviestinumero kuulorajoitteisille tai tulkkausta tarvitseville / SMS-number, interpretation services
  • Rengon terveysaseman tiimi, tekstiviestinumero kuulorajoitteisille tai tulkkausta tarvitseville / SMS-number, interpretation services
  • Viipurintien terveysaseman tiimi 1, tekstiviestinumero kuulorajoitteisille tai tulkkausta tarvitseville / SMS-number, interpretation services
  • Viipurintien terveysaseman tiimi 2, tekstiviestinumero kuulorajoitteisille tai tulkkausta tarvitseville / SMS-number, interpretation services
  • Viipurintien terveysaseman tiimi 3, tekstiviestinumero kuulorajoitteisille tai tulkkausta tarvitseville / SMS-number, interpretation services

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 14:00

Kunnat

Hämeenlinna

Kiireetön hoito terveysasemilla, puhelinasiointi, Janakkalan alue

Perusterveydenhuollon avopalveluissa on otettu käyttöön hoidon jatkuvuusmalli.

Voit olla puhelimitse yhteydessä kiireettömissä asioissa omalle terveysasemallesi ja tiimiisi Janakkalan alueella (Turengin ja Tervakosken terveysasemien tiimit) käyttämällä alla olevia numeroita. Käytössä on takaisinsoittopalvelu. Jos linjamme ovat varattuja, kuuntele nauhoite ja toimi ohjeistuksen mukaisesti. Hoitaja soittaa sinulle takaisin mahdollisimman pian.

Muutoksen myötä Turengissa omahoitaja- ja omalääkärityöparit on jaettu kahteen tiimiin. Tuttu työpari hoitaa asiakkaiden asioita tiimissä edelleen.

Tiimi 1 alueet:

Harviala, Kauriinmaa, Tapaila, Mäntyniemi, Pyhämäki, Suokulma, Tohvela, Kekanaho, Harjurinne, Heinäjoki.

Tiimi 2 alueet:

Hyvikkälä, Kerkkola, Leppäkoski, Tarinmaa, Kuumola, Löyttymäki, Hakamäki, Heikkilä, Paturi, Pirttimäki.

Hätätilanteessa soita aina 112.

Oma Hämeen asiakkaana voit asioida sekä kiireellisissä että kiireettömissä asioissa myös chatin kautta arkisin klo 8:00-20:00 välillä.

If you need to contact your health center and require interpretation service, send a text message to your health center's SMS-number (list below). Type your language in the message. We will call you back.

Puhelin
  • Turengin terveysaseman tiimi 1
  • Turengin terveysaseman tiimi 2
  • Tervakosken terveysaseman tiimi
  • Turengin terveysaseman tiimi 1, tekstiviestinumero kuulorajoitteisille tai tulkkausta tarvitseville / SMS-number, interpretation services
  • Turengin terveysaseman tiimi 2, tekstiviestinumero kuulorajoitteisille tai tulkkausta tarvitseville / SMS-number, interpretation services
  • Tervakosken terveysaseman tiimi, tekstiviestinumero kuulorajoitteisille tai tulkkausta tarvitseville / SMS-number, interpretation services

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 14:00

Poikkeusaukioloajat

20.06.2025 juhannusaatto

Suljettu

Kunnat

Janakkala

Kiireetön hoito terveysasemilla, puhelinasiointi, Riihimäen alue

Perusterveydenhuollon avopalveluissa on otettu käyttöön hoidon jatkuvuusmalli.

Muutoksen myötä Riihimäellä on yhdistetty neljä eri tiimiä kahteen. Tiimi 1=aikaisemmat tiimi 1 ja 2 asukkaat, tiimi 2=aikaisemmat tiimi 3 ja 4 asukkaat.

Tiimi 1:

Haapahuhta, Harjukylä, Hirsimäki, Ihantola, Ilomäki, Juppala, Kirjaus, Kumela, Lemmenmäki, Loppi, Mattila, Otsola, Petsamo, Riihiviita, Riutta, Ryttylä, Sammalisto, Siirtola, Sipusaari, Suojala, Uramo

Tiimi 2:

Arolampi, Hikiä, Hämeenaukion ympäristö keskustassa, Koivistonmäki, Korttionmäki, Kuru, Lavinto, Maitoinen, Metsäkulma, Mommila, Monni, Nyry, Oitti, Paalijärvi, Parooninmäki, Patastenmäki, Peltokylä, Peltosaari, Pohjankorpi, Puujaa, Räätykänmäki, Selänoja, Silakkamäki, Taipale, Tienhaara, Turkhauta, Uhkola, Vasikkahaka ja Vahteristo.

Tiimien toimipisteet:

  • Riihimäen sairaala: Kontiontie 77 (6. ja 7. kerros), 11120 Riihimäki
  • Hausjärven lähiasema: Kuusitie 10 – 18, 12100 Oitti
  • Lopen lähiasema: Pajatie 1, 12700 Loppi

Oma Hämeen asiakkaana voit asioida sekä kiireellisissä että kiireettömissä asioissa myös chatin kautta arkisin klo 8:00-20:00 välillä.

If you need to contact your health center and require interpretation service, send a text message to your health center's SMS-number (list below). Type your language in the message. We will call you back.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Takaisinsoittopalvelu avoinna
  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 14:00

Poikkeusaukioloajat

01.01.2026 uudenvuodenpäivä

Suljettu

20.06.2025 juhannusaatto

Suljettu

25.12.2025 joulupäivä

Suljettu

26.12.2025 tapaninpäivä

Suljettu

Kunnat

Hausjärvi, Loppi, Riihimäki

Parolan terveysasema, Hattula, puhelinasiointi

Hattulan kunnan terveyspalvelut tuottaa Terveystalo Oy.

Kun sinulla on tarve asioida terveysasemalla, olethan aina ensin yhteydessä puhelimitse. Ajanvarausnumerossamme toimii takaisinsoittopalvelu. Nauhoite tulee kuunnella loppuun, jotta takaisinsoitto onnistuu.

Terveysaseman ollessa suljettu, voit ottaa yhteyttä Päivystysapu 116117, kiireellisen hoidon ensilinjan numeroon.

Hätätilanteessa soita aina 112!

Puhelin
  • Päivystysapu 116117, kiireellisen hoidon ensilinja
  • Puhelinpalvelu on auki ma-pe klo 8.00-15.00. Numero voimassa 26.11.2024 alkaen.
  • Rokotusajanvaraus.

Normaalit aukioloajat

Terveysasema on avoinna:
  • Maanantai 08:00 - 16:00
  • Tiistai 08:00 - 18:00
  • Keskiviikko - Perjantai 08:00 - 16:00

Kunnat

Hattula

Reseptin uusimispyyntö tulee jättää aina siihen yksikköön, jossa potilasta on hoidettu. Lääkereseptin uusiminen saattaa edellyttää käyntiä lääkärin vastaanotolla. Reseptin uusimisen yhteydessä lääkärin on tarkistettava, että lääke sopii yhteen potilaan muiden käyttämien lääkkeiden kanssa.

Reseptin uusimispyynnöt voi esittää eri tavoilla:

1. Sähköisessä Omakanta.fi -palvelussa

Omakanta.fi -palvelussa reseptien uusiminen on helppoa ja maksutonta. Uusimispyynnön voit tehdä mihin vuorokaudenaikaan tahansa.

2. Lääkärin tai hoitajan vastaanotolla

Huumausaineiksi luokiteltujen ja PKV -lääkkeiden (= pääasiassa keskushermostoon vaikuttavien lääkkeiden) reseptien uusiminen tapahtuu aina lääkkeen määränneen lääkärin kanssa sovitusti.

3. Apteekeissa

4. Sähköisesti tai puhelimitse oman terveysaseman ohjeistuksen mukaan

Uusitut reseptit välittyvät suoraan apteekkiin ja lääkkeet ovat noudettavissa mistä tahansa apteekista aikaisintaan kahdeksan vuorokauden kuluttua reseptin uusimispyynnön jättämisestä. Ota apteekkiin mukaan Kela-korttisi.

Jos noudat apteekista toisen henkilön reseptilääkkeitä, on sinulla oltava siihen kyseisen henkilön Kela-kortti ja tieto siitä, mitä lääkettä noudetaan (esimerkiksi potilasohje).

Lääkereseptin uusiminen saattaa edellyttää käyntiä lääkärin vastaanotolla.

Uusimispyynnöt käsitellään kahdeksan arkipäivän kuluessa.

Laki sähköisestä lääkemääräyksestä.

Sosiaali- ja terveysministeriön asetus lääkkeen määräämisestä