Murupolku
Ajankohtaista mielenterveys- ja päihdepalveluissa
Mielenterveys- ja päihdepalvelut
Mielenterveys- ja päihdepalveluihimme kuuluu perusterveydenhuollon mielenterveys- ja riippuvuushoidon palveluita sekä erikoissairaanhoidon psykiatrisia palveluita.
Mielenterveys- ja päihdepalveluiden ensilinja
Mielenterveys- ja päihdepalveluiden ensilinja
Ota yhteyttä ensilinjaan, jos tarvitset ohjausta, neuvontaa tai hoidon tarpeen arviointia. Hattulalaisia mielenterveyspalveluiden asiakkaita palvelevat omat ammattilaiset, joiden yhteystiedot löydät Mielenterveyspalvelut-sivultamme.
Puhelinnumero: 03 629 6571, ma–pe klo 10–12
Tekstiviesti: 040 629 6219 (kuulo- ja puhevammaisten asiointi, tulkkauspalvelu / interpretation services), ma–pe klo 10–12
Voit ottaa yhteyttä myös mielenterveys- ja päihdepalveluiden chatin kautta. Aloita chat tämän sivun oikeasta alakulmasta.
Mielenterveys- ja päihdepalvelut_ainoa ja oikea
Aiheeseen liittyviä linkkejä: mielenterveys- ja päihdepalvelut
Aiheeseen liittyvät palvelut
Palvelupaikkahakemisto (HVA)
Yhteystietokortti: Oma Häme -sovellus
Oma Häme -sovellus on kätevä apu arjessa
Oma Häme -sovellus on Kanta-Hämeen hyvinvointialueen asukkaille tarkoitettu turvallinen asiointipalvelu, josta löydät mm. ajanvarauksesi ja laboratoriotuloksesi. Saat myös yhteyden ammattilaiseen chattien tai videovastaanottojen välityksellä.
Yhteystietokortti: sosiaalisen raportoinnin lomake
Oletko havainnut arjen ympäristössäsi ilmiön, johon pitäisi mielestäsi puuttua?
Raportoi havainnostasi sosiaalisen raportoinnin lomakkeella.
Sisältöjulkaisija
Uutiset
Kaikki uutisetLaskutuksen ensilinjan puhelinpalvelu aloittaa 14.1.2025
Puhelinnumero on 03 629 3179 arkisin klo 9-14 välillä
Laskutuksen ensilinjan puhelinpalvelu aloittaa 14.1.2025
UUTINEN / 14.01.2025
Puhelinnumero on 03 629 3179 arkisin klo 9-14 välillä
UUTINEN / 14.01.2025
Laskutuksen ensilinjan puhelinpalvelu aloittaa 14.1.2025
Perusterveydenhuollon, suun terveyden, erikoissairaanhoidon, mielenterveys- ja päihdepalveluiden ja vammaispalveluiden asiakaslaskutukseen liittyvä puhelinasiointi keskitetään yhteen ensilinjan numeroon 14.1.2025 alkaen. Keskittämisellä tavoitellaan jatkossa helpompaa ja selkeämpää yhteydenottotapaa laskutuspalveluihin sekä yhdenmukaisia ja laajempia aukioloaikoja puhelinasiointiin asiakkaille.
Oma Hämeessä on ollut vuoden vaihteessa tietojärjestelmämuutoksia, jotka ovat ruuhkauttaneet asiakaspalvelua. Jos asiasi ei ole kiireellinen, niin toivomme yhteydenottoa meihin tammikuun ajan ensisijaisesti sähköpostilla asiakasmaksut(at)omahame.fi.
14.1.2025 alkaen näiden palveluiden laskutus- ja asiakasmaksuasioissa on käytettävissä yksi puhelinnumero 03 629 3179 arkisin klo 9-14 välillä. Laskulta löydät aina oikean yhteystiedon.
Asiakasmaksuihin ja laskutukseen liittyvissä asioissa voit myös:
-
Lähettää 24/7 sähköpostilla tiedustelua (huom. Sähköpostilla ei tule lähettää henkilötietoja) osoitteeseen: asiakasmaksut(at)omahame.fi.
-
Asioida Oma Hämeen Chatbotin viestien kautta (löytyy Oma Hämeen mobiilisovelluksesta tai verkkosivujen oikeasta alalaidasta chat-ikkunasta)
-
Käydä tarkastamassa, onko kysymykseesi jo vastattu Oma Hämeen verkkosivuilla Usein kysytyt kysymykset asiakasmaksuista ja laskuista kohdasta sekä asiakasmaksuista: Asiakasmaksut - Oma Häme
Keskittäminen ei koske ikäihmisten, lastensuojelun tai osto- ja myyntilaskutuksen palveluita.
Helppo ja nopea yhteys
Yhteydensaanti asiakkaille helpottuu puhelinnumeron keskittämisen lisäksi siksi, kun puheluihin pyritään vastaamaan suoraan. Takaisinsoittoa käytetään vain ruuhkatilanteissa. Soittaessasi keskitettyyn numeroon sinun tulee valita ensin valikon kahdesta vaihtoehdosta se, mitä palveluita yhteydenottosi koskee (1=Perusterveydenhuollon, suun terveyden tai erikoissairaanhoidon asiakasmaksut ja 2= Mielenterveys- ja päihdepalveluiden tai vammaispalveluiden asiakasmaksut). Ammattilainen vastaa tiedotteen jälkeen suoraan puheluusi, joten älä sulje puhelua. Jos puheluusi ei vastata minuutin aikana, niin sinulle tarjotaan mahdollisuutta jatkaa jonottamista linjalla tai valita takaisinsoitto. Odotusajan maksu määräytyy operaattorisi hinnaston mukaisesti.
”Elintaparyhmä on vaikuttanut yllättävän paljon arkeeni ja hyvinvointiini”
Marika Lehtonen on saanut etäryhmästä paljon hyviä vinkkejä ja oivalluksia omaan arkeensa.
”Elintaparyhmä on vaikuttanut yllättävän paljon arkeeni ja hyvinvointiini”
ARTIKKELI / 10.01.2025
Marika Lehtonen on saanut etäryhmästä paljon hyviä vinkkejä ja oivalluksia omaan arkeensa.
ARTIKKELI / 10.01.2025
”Elintaparyhmä on vaikuttanut yllättävän paljon arkeeni ja hyvinvointiini”
Syksyllä 2024 elintapaohjauksen etäryhmään osallistunut Marika Lehtonen on saanut ryhmästä paljon hyviä vinkkejä ja oivalluksia omaan arkeensa. Lue Marikan ajatuksia etäryhmästä.
Voit tutustua etäryhmien toimintaan tarkemmin täällä
Kuva: Marika Lehtonen
Miksi lähdit mukaan etäryhmään? Mitä kautta ohjauduit ryhmään?
Minulla on tyypin 1 diabetes, ja olin juuri käymässä omalla diabeteshoitajallani. Huomasin ohimennen käytävällä mainoksen etäryhmästä ja innostuin välittömästi. Minulla on ollut vuosikausia ongelmia painoni kanssa ja ajattelin, että saan etäryhmästä lisäpuhtia ja näkemyksiä painonhallintaan.
Miten elintaparyhmä on vaikuttanut arkeesi ja hyvinvointiisi?
Elintaparyhmä on vaikuttanut yllättävän paljon arkeeni ja hyvinvointiini. Lähdin aluksi mukaan vain ajatuksella, että ”katsotaan nyt”. Olen kuitenkin saanut paljon hyviä vinkkejä ja oivalluksia omaan toimintaani niin ruokailun, mielen hyvinvoinnin kuin liikunnankin suhteen.
Esimerkiksi kaupassa tulee nyt enemmän tarkkailtua ostoksia ja valittua sydänystävällisiä tuotteita. Olen myös lisännyt kasvisten ja vihannesten määrää.
Ehkä suurin yllätys oli motivaation merkitys ja se, ettei kaikkea tarvitse tehdä hampaat irvessä. Jos välillä tulee kompastuskiviä, niin sitten vain jatketaan eteenpäin eikä lannistuta.
Miten ryhmän tuki ja yhteisöllisyys ovat auttaneet sinua saavuttamaan tavoitteesi?
Oli mukava huomata, etten ole yksin näiden asioiden kanssa. On myös muita, jotka taistelevat samoista asioista.
Onko jokin erityinen hetki tai kokemus, joka on jäänyt mieleesi ryhmän toiminnasta?
Yleensä käsitellään aika vähän mielen hyvinvointia, ja siksi tämä aihealue oli ehkä se kaikista tärkein: herätellä miettimään juuri omia kokemuksia ja tuntemuksia.
Ryhmässä korostettiin, että vaikka välillä elämä ottaakin takapakkia, niin se ei tarkoita epäonnistumista. Ihan hyvällä omallatunnolla voi välillä vaikka herkutella.
Mikä etäryhmässä oli parasta?
Parasta oli se, että sai olla oma itsensä. Jos halusi kommentoida ääneen, sai kommentoida. Jos ei halunnut kommentoida ääneen, pystyi kirjoittamaan chatin puolelle kommentteja tai kysymyksiä.
Asiantuntijat ja muutkin etäryhmää pyörittävät henkilöt olivat todella mukavia. Oli hyvä fiilis joka kerta. Saimme myös välillä kotitehtäviä, joita pystyi tekemään tapaamiskertojen välillä ja joihin pystyi halutessaan palaamaan myöhemmin.
Suositteletko ryhmää ja millä perusteella?
Suosittelen ryhmää ehdottomasti! Minulle jäi todella hyvä kokemus ryhmästä ja sen monipuolisesta sisällöstä. Pidin erityisesti hoitaja Samin luennoista. Kaikki asiantuntijat olivat ihan huippuja, selväsanaisia ja kauhean ystävällisen oloisia.
Ryhmässä ei ole pakko puhua tai edes välttämättä kirjoittaa mitään chattiin, jos siltä tuntuu. Voi vain seurata ja kuunnella. Paikalta pystyy poistumaan tarvittaessa, koska ryhmässä ei ole läsnäolo- tai sitoutumispakkoa.
Lue uutinen: Osallistu elintapamuutoksen ja Tietoa tyypin 2 diabeteksesta -etäryhmiin
Palvelupolut löytyvät nyt Oma Hämeen verkkosivuilta
Pääset tarkastelemaan polkuja osoitteessa omahame.fi/palvelupolut.
Palvelupolut löytyvät nyt Oma Hämeen verkkosivuilta
UUTINEN / 10.01.2025
Pääset tarkastelemaan polkuja osoitteessa omahame.fi/palvelupolut.
UUTINEN / 10.01.2025
Palvelupolut löytyvät nyt Oma Hämeen verkkosivuilta
Olemme siirtäneet palvelukokonaisuuden hahmottamissa auttavat palvelupolkumme Oma Hämeen verkkosivuille. Siirsimme polut, jotta kaikki palveluitamme koskevat tiedot löytyisivät kätevästi saman osoitteen alta.
Palvelupolut näyttävät hieman erilaisilta kuin aiemmin, mutta niiden sisältö on pysynyt samana.
Päivitämme polkuja kevään 2025 aikana, sillä palveluihin, asiointikanaviin ja yhteystietoihin on tullut jonkin verran muutoksia. Lisäksi lisäämme poluille tietoa digipalveluistamme.
Mikä on palvelupolku?
Palvelupolkukuvaukset tukevat asiakkaita ja heidän läheisiään palvelukokonaisuuden hahmottamisessa. Poluilta löytyy palveluiden lisäksi tietoa arjen, omahoidon ja palveluihin valmistautumisen tueksi. Voit halutessasi tarkastella juuri omaa tarvettasi ja tilannettasi tukevaa kohtaa.
Tarkoittaako palvelupolku samaa kuin digipolku?
Olemme luomassa vuonna 2025 useampia digipolkuja, joista ensimmäinen, Diabetesriskissä olevan digipolku, on jo julkaistu. Digipolut löytyvät Oma Häme -sovelluksesta tai tietokonetta käyttävillä kirjautumalla asiointipalveluun osoitteessa omahame.fi. Palvelupolut ja digipolut toimivat toistensa tukena: palvelupolku kokonaisuuden kuvaajana ja digipolku asiointikanavana.
Katso tästä kaikki palvelupolkumme