Navigointivalikko

Navigointivalikko

Oma Häme vahvistaa maakunnan sosiaali- ja kriisipäivystystä 

UUTINEN / 15.03.2023

Sosiaalihuollon kiireellinen päivystys virka-aikana keskitetään Kanta-Hämeen sosiaali- ja kriisipäivystykseen.

Oma Häme vahvistaa maakunnan sosiaali- ja kriisipäivystystä 

UUTINEN / 15.03.2023

Sosiaalihuollon kiireellinen päivystys virka-aikana keskitetään Kanta-Hämeen sosiaali- ja kriisipäivystykseen.

UUTINEN / 15.03.2023

Oma Häme vahvistaa maakunnan sosiaali- ja kriisipäivystystä 

Sosiaalihuollon kiireellinen päivystys virka-aikana keskitetään Kanta-Hämeen sosiaali- ja kriisipäivystykseen. Ensimmäisenä muutos koskee lapsiperheitä ja lastensuojelua. Tavoitteena on vahvistaa asukkaiden yhdenvertaista asemaa ja reagoida oikea-aikaisesti akuuteissa tilanteissa. 

Kanta-Hämeen sosiaali- ja kriisipäivystyksen sosiaalityöntekijä Julia Lahtinen pelastuslaitoksen tilannekeskuksessa. Kuva: Tia Yliskylä /Oma Häme


Sosiaali- ja kriisipäivystyksen toiminta laajenee Kanta-Hämeen hyvinvointialueella kevään aikana. Tähän asti Kanta-Hämeen sosiaali- ja kriisipäivystys on tuottanut virka-ajan ulkopuoliset sosiaalihuollolliset päivystystoiminnat maakunnan kaikille kunnille. Muutoksen jälkeen sosiaali- ja kriisipäivystys vastaa kiireellisistä päivystystehtävistä maakunnassa myös virka-aikana.  

Keskittäminen toteutetaan vaiheittain: 

  • 13.3.2023 alkaen lapsiperheiden ja lastensuojelun päivystys 

  • 3.4.2023 alkaen sosiaalipalvelujen päivystys 

  • 24.4. alkaen ikäihmisten palveluiden ja vammaispalveluiden päivystys 

Muutosta on valmisteltu toimialojen työryhmissä talven aikana.

– Keskittämisen avulla varmistetaan riittävä päivystys- ja kriisityön osaaminen sekä resurssi hyvinvointialueella. Tavoitteena on myös vahvistaa alueen asukkaiden yhdenvertaista asemaa suhteessa päivystyksellisiin palveluihin. Toiveena on, että asiakkaan tarpeeseen pystytään reagoimaan oikea-aikaisesti ja löytämään asianmukainen apu akuuttiin tilanteeseen, kertoo sosiaali- ja kriisipäivystyksen johtaja Terhi Saloranta

Muutoksen myötä ikäihmisten toimialan sekä perhe-, sosiaali- ja vammaispalvelujen sosiaalityöntekijöille jää enemmän aikaa keskittyä suunnitelmalliseen ja tavoitteelliseen työhön sekä asiakkaiden neuvontaan ja ohjaukseen. Uuden käytännön toimivuutta seurataan ja arvioidaan puolen vuoden ajan.

Sosiaali- ja kriisipäivystyksessä hoidetaan 

  • Kiireelliset lastensuojeluasiat 

  • Alaikäisten päihteidenkäyttöön ja rikollisuuteen liittyvät tilanteet 

  • Perhe- ja lähisuhdeväkivaltatilanteet 

  • Tilanteet, joissa ikäihminen ei pärjää yksin kotona 

  • Akuutti asunnottomuus, ruuan tai välttämättömien lääkkeiden tarve 

  • Muut tilanteet, joissa tarvitaan kiireellisesti sosiaalitoimen arviota tai ratkaisuja ja jotka eivät voi odottaa seuraavaan arkipäivään 

  • Konsultaatioapu muille viranomaisille 

  • Kriisityö äkillisissä ja ennalta arvaamattomissa traumaattisissa kriisitilanteissa 

Sosiaali- ja kriisipäivystyksessä ei hoideta 

  • Ei walk in -palvelua eikä yleistä neuvonta ja ohjaus -palvelua 

  • Sosiaali- ja kriisipäivystyksessä ei käsitellä rahaa, tehdä tilisiirtoja tai makseta laskuja.  

  • Lapsen huolto- ja tapaamisasiat: Mikäli tapaamissopimusta tai oikeuden päätöstä ei noudateta, ei sosiaalipäivystyksellä ole toimivaltaa tapaamisoikeuden täytäntöönpanolle. Tapaamisoikeuden täytäntöönpanoa voi hakea käräjäoikeudesta virka-aikana. 

  • Tilanteet, jotka voivat odottaa seuraavaan arkipäivään kenenkään turvallisuuden vaarantumatta. 

Sosiaali- ja kriisipäivystyksen asiakaslinjan numero on 03 629 6560. 

Kiireellistä apua vaativassa tilanteessa soita aina hätänumeroon 112. 

Hätäkeskus välittää sosiaali- ja kriisipäivystykselle yleiseen hätänumeroon 112 tulleista yhteydenotoista sellaiset, joissa hätäkeskuspäivystäjän arvion mukaan tarvitaan sosiaalitoimen kiireellisiä toimenpiteitä. Hätäkeskuksen kautta sosiaali- ja kriisipäivystykseen saa kiireellisissä ja välttämättömissä tilanteissa yhteyden joka päivä 24/7 soittamalla yleiseen hätänumeroon 112.