Navigointivalikko

Asiakkaat ovat ottaneet innolla käyttöön digitaaliset terveyspalvelut – kesä-heinäkuussa tullut 1 200 yhteydenottoa

UUTINEN / 07.08.2023

Chat-palvelu on arkisin klo 8 –15 kaikkien kantahämäläisten käytössä.

Asiakkaat ovat ottaneet innolla käyttöön digitaaliset terveyspalvelut – kesä-heinäkuussa tullut 1 200 yhteydenottoa

UUTINEN / 07.08.2023

Chat-palvelu on arkisin klo 8 –15 kaikkien kantahämäläisten käytössä.

UUTINEN / 07.08.2023

Asiakkaat ovat ottaneet innolla käyttöön digitaaliset terveyspalvelut – kesä-heinäkuussa tullut 1 200 yhteydenottoa

Oma Häme otti kesäkuun alussa käyttöön digitaaliset terveyspalvelut omahame.fi-sivulla. Uudessa palvelussa hoidon tarpeen arvioinnin tekee sairaanhoitaja, joka voi tarvittaessa siirtää keskustelun lääkärille. Myös kuvien lähettämien onnistuu palvelun kautta. Palvelu avautuu Oma Hämeen verkkosivuilta napsauttamalla alakulmasta ”Digitaaliset terveyspalvelut”. Sitä kautta avautuu chatbotti, joka ohjaa asiakkaan Omaolo-palveluun, chat-asiointiin tai Oma Hämeen sivustolla eteenpäin.

Kesä-heinäkuun aikana chat-palvelussa on asioinut noin 1 200 asiakasta. Useimmat yhteydenotot ovat koskeneet etänä hoidettaviksi soveltuja vaivoja, kuten silmä-, allergia- ja iho-oireita, naisten virtsatietulehduksia tai hyönteisten pistoja. 

Palvelualueylilääkäri Suvi Hämäläinen kertoo, että keskimäärin asiakas on saanut asiansa hoidettua chatin kautta noin minuutissa. Palvelun käyttäjiltä on saatu hyvää palautetta nopeudesta ja siitä, että sairaanhoitaja voi tarvittaessa siirtää keskustelun myös lääkärille. Siten asiakas on välttynyt vastaanottokäynniltä, mikä onkin chat-palvelun yksi tavoite.

–  Kun osa asiakkaista asioi chatin kautta, jää silloin terveysasemilla työskenteleville enemmän aikaa hoitaa vaikkapa pitkäaikaissairaita. Vielä on kuitenkin vaikea arvioida, kuinka paljon digitaalisten terveyspalvelujen käyttöönotto on vaikuttanut terveysasemilla, toteaa Hämäläinen.

Ruuhkaisinta palvelussa on ollut maanantaisin aamulla ja aamupäivillä. Mutta kannattaa muistaa, että chat-palvelu on arkisin klo 8 –15 kaikkien kantahämäläisten käytössä.

Digitaalisia terveyspalveluja esiteltiin viikonloppuna Elomessuilla Hämeenlinnassa. Kuva: Miia Lahti / Oma Häme.


Palvelussa työskentelee päivittäin kaksi sairaanhoitajaa ja yksi lääkäri. Palvelussa on vielä kasvunvaraa ja myös palvelutarjonta kasvaa syksyn aikana. Eniten chat-asiakkaita on tullut Hämeenlinnan, Riihimäen ja Janakkalan alueilta, joissa chat-palveluja on ollut aiemmin tarjolla. Forssan seudun asukkaat eivät ole vielä samalla tavalla löytäneet uutta palvelua. 

Asiointi palvelussa vaatii vahvaa tunnistautumista. Chatin kautta ei voi hoitaa ajanvarauksia, eikä kiireellistä hoitoa vaativia oireita. Niiden asiakkaiden, joilla on pitkäaikaissairaus tai pysyvä hoitosuhde omalle terveysasemalle, kuuluu asioida oman tutun hoitajan tai lääkärin kanssa.

Digitaalisten palveluiden kehittäminen jatkuu Oma Hämeessä. Neuvola-chat avautuu lähiviikkoina ja samoin alle 10-vuotiaiden puolesta asiointi chat-palvelussa. Oma Hämeen mobiilisovellus otetaan puolestaan käyttöön syksyllä.