Vammaisten palveluiden asiakasmaksut

Vammaisten palveluiden asiakasmaksut

Voit tarkastella sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja sekä pelastustoimen maksuja asiakasmaksujen ohjekirjasta.

Katso tästä asiakasmaksujen ohjekirja (pdf) 

Vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin löydät chatbotistamme, valitsemalla sivun oikeasta alalaidasta 'Aloita chat'. Jos et löydä vastauksia kysymyksiisi tältä sivulta tai usein kysytyistä kysymyksistä, voit jättää yhteydenottopyynnön asiakasmaksujen asiantuntijoille chatbotin avulla.

Jos sinulla on Oma Hämeen laskuun liittyviä kysymyksiä, soita laskultasi löytyvään puhelinnumeroon.

Tuettu asuminen, vammaispalvelut 

Tuetun asumisen toteuttamiseksi järjestetty asumisohjaus tai vastaava palvelu on saajalleen maksutonta. 

Lyhytaikainen ympärivuorokautinen palveluasuminen, vammaispalvelut  

Ympärivuorokautinen lyhytaikainen asumispalvelu, asumisen arviointijaksot ja asumisvalmennus. Kesto yhtäjaksoisesti enintään kolme (3) kuukautta. 

  • 16 vuotta täyttäneiltä peritään vammaispalvelulain tai kehitysvammalain mukaisena asiakasmaksuna 32,00 €/vrk. Asiakasmaksu sisältää ylläpidon, ateriat ja asumiskulut. 
  • Alle 16-vuotiailta ei peritä asiakasmaksua ympärivuorokautisesta lyhytaikaisesta asumispalvelusta. 

Osavuorokautinen lyhytaikainen asumispalvelu/huolenpito, yli neljä (4) tuntia, ei yön yli kestävä palvelu. 

  • 16 vuotta täyttäneiltä osavuorokautisesta lyhytaikaisesta asumispalvelusta/huolenpidosta, yli neljä (4) tuntia, peritään vammaispalvelulain tai kehitysvammalain mukaisena asiakasmaksuna 16,00 €/päivä. Asiakasmaksu sisältää ylläpidon, ateriat ja asumiskulut. 

Osavuorokautinen lyhytaikainen asumispalvelu/huolenpito (alle 4 h) 

  • Alle neljän (4) tunnin osavuorokautisesta lyhytaikaisesta asumispalvelusta/ huolenpidosta ei peritä asiakasmaksua. 

Vammaispalvelulain ja kehitysvammalain mukaisessa asumispalvelussa peritään ateriamaksu toteutuman mukaan: 

Kaikki päivän ateriat 19,10 € 

  • Aamupala 2,90 € 
  • Lounas 7,40 € 
  • Välipala 1,70 € 
  • Päivällinen 4,80 € 
  • Iltapala 2,40 € 

Jos ostopalveluna toimivan toimintayksikön ylläpitomaksu on määritelty pienemmäksi, peritään sinulta asiakkaana ylläpitomaksu toimintayksikön määrittämän todellisen ylläpitokustannuksen mukaisesti. 

Vammaispalvelulain ja kehitysvammalain perusteella järjestetyssä pitkäaikaisessa asumispalvelussa maksat asiakkaana itse aterioiden lisäksi vuokran, sähkö- ja vesimaksut (voivat sisältyä vuokraan), muut jokapäiväiseen elämääsi liittyvät henkilökohtaiset kustannukset sekä ylläpitomaksun. Vuokraan sisältyy kiinteistön huoltomenot ja asukkaiden käytössä olevien yhteisten tilojen jyvitetty osuus. 

Kehitysvammalain ja vammaispalvelulain mukaisesta asumisesta peritään ylläpitomaksua sellaisista kustannuksista, jotka sinulle aiheutuvat vammasta huolimatta ja joilla ei ole yhteyttä avun ja palvelujesi tarpeeseen. Henkilökunnan antamasta hoivasta ja huolenpidosta ei peritä asiakasmaksua. 

Ylläpitomaksuun sisältyvät yhteishankintana hankittavat puhdistusaineet ja -tarvikkeet (esim. jätesäkit, kompostipussit, siivoukseen käytettävät pesu- ja puhdistusaineet, siivousvälineet, desinfiointiaineet, käsipyyhepaperit sekä vaatehuoltoon liittyvät tarvikkeet). 

Ylläpitomaksut

Sähkö 21,10/kk, peritään jos sinulla ei ole erillistä sähkösopimusta. 

Vesi 15,80/kk, peritään jos et maksa tätä jo vuokran yhteydessä. 

Aineet ja tarvikkeet 26,40/kk, peritään jos käytät asumispalveluyksikön yhteishankintana hankittuja tuotteita. 

Yhteensä enintään 63,30/kk 

Jos ostopalveluna toimivan toimintayksikön ylläpitomaksu on määritelty pienemmäksi, peritään sinulta asiakkaana ylläpitomaksu toimintayksikön määrittämän todellisen ylläpitokustannuksen mukaisesti. 

Jos olet poissa yhtäjaksoisesti palveluasumisesta, poissaolon kuudennesta poissaolopäivästä alkaen ei ylläpitomaksua peritä. Ylläpitomaksun päivähinta lasketaan jakamalla kuukausihinta 30,4:llä. Sairaala- tai laitoshoitojakson ajalta ei peritä ylläpitomaksua. 

Pitkäaikainen ympärivuorokautinen palveluasuminen 

Pitkäaikaista ympärivuorokautista palveluasumista järjestetään henkilöille, joilla hoidon ja huolenpidon tarve on ympärivuorokautista. Ympärivuorokautista palveluasumista järjestetään erityisesti iäkkäille ja myös vammaisille.

Pitkäaikaisessa ympärivuorokautisessa palveluasumisessa sinulta peritään maksukyvyn mukaan määräytyvä asiakasmaksu. Asiakasmaksu on 85 % nettokuukausituloistasi, joista on tehty säädetyt vähennykset. Käyttöösi jää kuukausittain käyttövara, joka on 15 % nettotuloista, kuitenkin vähintään 182 euroa kuukaudessa. 

Mikäli olet välittömästi ennen palvelun alkamista asunut yhteistaloudessa avioliitossa tai avioliitonomaisissa olosuhteissa ja sinun kuukausitulosi ovat suuremmat kuin puolisosi kuukausitulot, asiakasmaksu määräytyy puolisojen yhteenlaskettujen nettokuukausitulojen perusteella. Tällöin maksu on 42,5 % yhteenlasketuista nettokuukausituloistanne, joista on tehty säädetyt vähennykset. 

Lisätietoja huomioitavista tuloista ja tuloista tehtävistä vähennyksistä löydät Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut sekä pelastustoimen maksut 1.1.2024 alkaen Kanta-Hämeen hyvinvointialueella -ohjekirjasta, kappaleesta 9 (Pitkäaikaisen ympärivuorokautisen palveluasumisen, perhehoidon ja laitospalvelun asiakasmaksu).  

Palvelun keskeytyminen 

Jos palvelusi keskeytyy sinusta johtuvasta syystä, hyvinvointialue saa periä maksun. Jos palvelu kuitenkin keskeytyy yli viideksi päiväksi, maksua ei peritä viittä päivää ylittävältä ajalta. 

Jos palvelusi keskeytyy hyvinvointialueesta johtuvasta syystä tai siksi, että olet laitoshoidossa/sairaalahoidossa, maksu keskeytyy lähtöpäivästä alkaen. Jos palvelun keskeytys jatkuu koko kuukauden, maksua ei peritä lainkaan. Kun palaat sairaalasta, paluupäivä kuuluu laskutettaviin päiviin. 

Asiakkaana maksat palveluntuottajalle vuokraa kaikilta vuokrasopimuksen voimassaolopäiviltä, myös poissaoloaikana. 

Kuljetuksesta päivätoimintaan sinulta peritään asiakasmaksu, joka vastaa enintään paikkakunnalla käytettävissä olevan julkisen liikenteen vastaavan mittaisesta matkasta perittävää maksua. Asiakasmaksuasetus 6 §. 

Vammaispalvelulain mukaisessa päivätoiminnassa asiakasmaksuna peritään ateriamaksu toteutuman mukaan enintään:

  • 2,90 € aamupala
  • 7,40 € lounas
  • 1,70 € välipala/päiväkahvi

Kehitysvammaisten päivä- ja työtoiminta

Erityishuoltolain mukaiseen toimintaan liittyvät kuljetukset ovat maksuttomia. Erityishuoltolain mukaisessa työ- ja päivätoiminnassa asiakasmaksuna peritään 18-vuotta täyttäneiltä ateriamaksu toteutuman mukaan:

  • 2,90 € aamupala/iltapala
  • 7,40 € lounas
  • 1,70 € välipala/päiväkahvi

Jos ostopalveluna toimivan toimintayksikön ylläpitomaksu on määritelty pienemmäksi, peritään sinulta ylläpitomaksu toimintayksikön määrittämän todellisen ylläpitokustannuksen mukaisesti.

Alle 18-vuotiailta ei peritä ateriamaksuja koulujen loma-ajan toiminnasta.

Pitkäaikainen perhehoito, vammaispalvelut 

Jos olet pitkäaikaisessa perhehoidossa, sinulta peritään vahvistettujen asiakasmaksujen mukaisesti asiakasmaksuina vuokra, ateriamaksu sekä ylläpitomaksu. 

Ylläpitomaksu sisältää perhehoitokodin yhteisissä tiloissa yhteiskäytössä olevat laitteet, välineet sekä henkilökohtaisen hygienian (lukuun ottamatta vaippoja), vaatehuollon, siivous- ja puhdistuskulut ja kohtuulliset virkistys- ja matkakulut. 

Perhehoidossa vuokra on sosiaali- ja terveysministeriön vuosittain vahvistama asumismaksun mukainen vuokra. Vuokrassa huomioidaan aina STM:n ohjeistuksen mukainen indeksitarkistus. 

Perhehoito, kuukausivuokra 263,00 €/kk 

Perhehoidon ateriat kuukaudessa 294,30 €/kk 

Perhehoidon ylläpitomaksu kuukaudessa 162,50 €/kk 

Omaishoitajan vapaan aikainen hoito, vammaispalvelut 

  • 12,80 €/vapaavuorokausi 

Maksu peritään omaishoidon tuesta annetussa laissa (937/2005) määritellyiltä omaishoitajan vapaapäiviltä. 

Sijaisomaishoitona järjestetystä omaishoitajan vapaan aikaisesta hoidosta ei peritä asiakasmaksua. 

Alle 18-vuotiaan omaishoidon vapaiden aikaisesta hoidosta ei peritä asiakasmaksua. 

Usein kysytyt kysymykset asiakasmaksuista

Usein kysytyt kysymykset asiakasmaksuista

Missä tilanteessa asiakasmaksua voidaan alentaa tai jättää se perimättä?

Voimme alentaa asiakasmaksuasi tai jättää sen perimättä, jos maksu vaarantaa sinun tai perheesi toimeentuloa tai lakisääteistä elatusvelvollisuutta.

Alentamista tai perimättä jättämistä voit hakea:

  • sosiaalihuollon maksuista sekä
  • tulojesi mukaan määräytyvistä terveydenhuollon maksuista, kuten pitkäaikaisen laitoshoidon maksuista.

Kanta-Hämeen hyvinvointialueelle on määritelty yhtenäiset alentamisen ja perimättä jättämisen perusteet. Voit tarkastella alentamisen ja perimättä jättämisen perusteita kuten huomioitavia tuloja, menoja ja varallisuusrajoja asiakasmaksujen alentamisen ja perimättä jättämisen ohjekirjasta.

Asiakasmaksujen alentamisen ja perimättä jättämisen ohjekirja (pdf)

Missä tilanteessa ei myönnetä alennusta tai perimättä jättämistä?

Terveydenhuollon niin kutsutuista tasasuuruisista, maksukattoon sisältyvistä asiakasmaksuista ei myönnetä alennusta tai perimättä jättämistä.

Terveydenhuollon tasasuuruisia maksuja ovat mm.:

  • terveyskeskuksen, suun terveydenhuollon
  • lyhytaikaisen laitoshoidon
  • vieroitushoidon ja
  • fysioterapian käyntimaksut. 

Pitkäaikaisen palvelun kuukausimaksun alennus on voimassa päätökseen merkityn ajan. Mikäli tarvitset pitkäaikaisen palvelun maksuun alentamista tai perimättä jättämistä päätökseen merkityn ajan jälkeen, sinun tulee tehdä uusi hakemus maksun alentamisesta.

Kun haluat hakea alentamista tai perimättä jättämistä pitkäaikaisen palvelun kuten laitoshoidon tai asumispalvelun kuukausimaksuun, toimi näin:

1. Täytä alla oleva lomake huolellisesti.

Hakemus sosiaalihuollon ja terveydenhuollon maksukyvyn mukaan määräytyneiden asiakasmaksujen alentamiseksi (pdf)

2. Liitä mukaan kaikki lomakkeella edellytetyt liitteet. Voit toimittaa hakemuksesi liitteineen Kanta-Hämeen hyvinvointialueen kirjaamoon alla olevan linkin kautta:

Turvapostilinkki

Halutessasi voit toimittaa hakemuksen liitteineen myös postitse osoitteeseen:

Kanta-Hämeen hyvinvointialueen kirjaamo
PL 39
13101 Hämeenlinna

Käyntiosoite: Viipurintie 1–3, 13200 Hämeenlinna

Ennen maksujesi alentamista sinun tulee olla hakenut kaikkia sinulle kuuluvia etuuksia Kelasta (ei koske perustoimeentulotukea).

Sinulla on oikeus hakea oikaisua terveydenhuollon ja sosiaalihuollon tasamaksuihin, jotka peritään kaikilta asiakkailta saman suuruisina. Tällaisia palveluita ovat esimerkiksi hammashoidon maksut, sairaalan tai hoitolaitoksen hoitopäivämaksut, poliklinikkamaksut ja maksulliset vastaanottokäynnit. Terveydenhuollon tasamaksusta ei voi kuitenkaan hakea oikaisua sillä perusteella, että laskun maksaminen vaarantaisi toimeentulosi edellytyksiä. Oikaisua voi hakea terveydenhuollon tasamaksusta, jos maksussa on virhe tai jos maksu on aiheeton. 

Jos sinulla on kysyttävää saamastasi laskusta, voit olla ensisijaisesti yhteydessä palvelun antaman yksikön laskuttajaan. Yhteystiedot löytyvät saamastasi laskusta. Mikäli sosiaali- ja terveydenhuollon laskuasia on selvitettävissä puhelimitse, kirjallista oikaisuvaatimusta ei tarvita ja lasku pystytään oikaisemaan ilman Kanta-Hämeen hyvinvointialueen yksilöasioiden jaoston käsittelyä.

Tarkista ennen oikaisun hakemista, että laskussasi on kyse tasamaksusta. Tulosidonnaiset maksut eivät ole tasamaksuja. Tulosidonnaiseen maksuun voit hakea oikaisua maksupäätökseen. Olet saanut oikaisuvaatimusohjeet päätöksen yhteydessä. Jos sinulla on kysyttävää saamastasi maksupäätöksestä, voit olla ensisijaisesti yhteydessä päätöksentekijään. Yhteystiedot ovat saamassasi päätöksessä.

Käyttämättä ja peruuttamatta jätetystä palvelusta voidaan periä 18 vuotta täyttäneiltä 56,70 €, jos olet ilman hyväksyttävää syytä jättänyt saapumatta varatulle ajalle tai asianomaiseen palveluyksikköön, etkä ole ennalta peruuttanut vastaanottoaikaa tai palvelua. Maksu peritään ennalta peruuttamattomien terveydenhuollon palveluiden lisäksi palvelusta, joka olisi muutoin maksuton.  

Maksu peritään kuitenkin vain, jos maksun perimistä ei ole pidettävä kohtuuttomana ja hyvinvointialue on varauksen yhteydessä ilmoittanut mahdollisuudesta periä tässä tarkoitettu maksu sekä antanut ohjeet ajan tai paikan peruuttamiseksi ennalta.  

Tulosidonnaiset maksut määräytyvät maksukyvyn mukaan. Ne perustuvat sinun tai sinun ja puolisosi yhteenlaskettuihin tuloihin. Tulosidonnaisen asiakasmaksun määrittämistä varten tarvitsemme tiedot tuloistasi ja menoistasi.

Tuloselvityslomakkeet postitetaan tai annetaan sinulle, kun päätös palvelusta on tehty.

Kysy asiakasmaksuista

Usein kysytyt kysymykset laskuista

Usein kysytyt kysymykset laskuista

Maksulle voidaan myöntää maksuaikaa korkeintaan 90 vrk. Jos tarvitset laskusi maksamiseksi maksuaikaa, pyydä sitä ennen laskun eräpäivää. Eräpäivän jälkeen saapuneita maksuaikapyyntöjä emme enää myönnä.  

Jos et maksa laskua eräpäivään mennessä, saat maksumuistutuksen perintätoimistolta. Perintää hoitaa Revire Oy. 

Jos haluat siirtää laskusi eräpäivää, soita Sarastian asiakaspalveluun. 

Sarastian asiakaspalvelu

020 639 9400 (arkisin klo 8–14)

 

Voit olla yhteydessä Sarastiaan myös sähköisen asioinnin kautta.

Siirry tästä Sarastian sähköiseen asiointiin

Jos haluat lisätietoja saamastasi laskusta, ole yhteydessä palvelun antaman yksikön laskuttajaan. Yhteystiedot löytyvät saamastasi laskusta. 

Jos et maksa laskua eräpäivään mennessä, se siirtyy perintätoimiston hoidettavaksi.
Perintätoimisto (Revire) lähettää ensin maksumuistutuksen, tämän jälkeen maksukehoituksen.

Jos lasku on jo siirtynyt perintätoimiston hoidettavaksi, et voi enää maksaa alkuperäistä laskua. 

Ole yhteydessä Reviren asiakaspalveluun, jos tarvitset lisätietoa maksumuistutuksista ja maksuvaatimuksista. 

Katso tästä Reviren asiakaspalvelun yhteystiedot

Jos saamassasi laskussa on virheitä, soita laskulla näkyvään puhelinnumeroon. 

Jos tarvitset kopion saamastasi laskusta, voit olla yhteydessä Sarastian asiakaspalveluun.

Sarastian asiakaspalvelu

020 639 9400 (arkisin klo 8–14)

 

Voit olla yhteydessä Sarastiaan myös sähköisen asioinnin kautta.

Siirry tästä Sarastian sähköiseen asiointiin

Jos et ole varma onko sinulla maksamattomia asiakasmaksuja, ole ensisijaisesti yhteydessä Sarastian asiakaspalveluun.

Sarastian asiakaspalvelu

020 639 9400 (arkisin klo 8–14)

 

Voit olla yhteydessä Sarastiaan myös sähköisen asioinnin kautta.

Siirry tästä Sarastian sähköiseen asiointiin

 

Lomakkeet -linkki asiakasmaksusivuille