Ikäihmisten palveluiden asiakasmaksut

Ikäihmisten palveluiden asiakasmaksut

Voit tarkastella sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja sekä pelastustoimen maksuja asiakasmaksujen ohjekirjasta.

Katso tästä asiakasmaksujen ohjekirja 2025 (pdf)

Katso tästä asiakasmaksujen ohjekirja 2024 (pdf) 

Vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin löydät chatbotistamme, valitsemalla sivun oikeasta alalaidasta 'Aloita chat'. Jos et löydä vastauksia kysymyksiisi tältä sivulta tai usein kysytyistä kysymyksistä, voit jättää yhteydenottopyynnön asiakasmaksujen asiantuntijoille chatbotin avulla.

Jos sinulla on Oma Hämeen laskuun liittyviä kysymyksiä, soita laskultasi löytyvään puhelinnumeroon.

Pitkäaikainen ympärivuorokautinen palveluasuminen ja laitospalvelu

Pitkäaikaisessa ympärivuorokautisessa palveluasumisessa sinulta peritään maksukyvyn mukaan määräytyvä asiakasmaksu. Asiakasmaksu on 85 % nettokuukausituloistasi, joista on tehty asiakasmaksulaissa säädetyt vähennykset. Käyttöösi jää kuukausittain käyttövara, joka on 15 % nettotuloista, kuitenkin vähintään 182 euroa kuukaudessa. 

Mikäli olet välittömästi ennen palvelun alkamista asunut yhteistaloudessa avioliitossa tai avioliitonomaisissa olosuhteissa ja sinun kuukausitulosi ovat suuremmat kuin puolisosi kuukausitulot, asiakasmaksu määräytyy puolisojen yhteenlaskettujen nettokuukausitulojen perusteella. Tällöin maksu on 42,5 % yhteenlasketuista nettokuukausituloistanne, joista on tehty säädetyt vähennykset. 

Pitkäaikainen perhehoito

Pitkäaikaisessa perhehoidossa sinulta peritään maksukyvyn mukaan määräytyvä asiakasmaksu. Asiakasmaksu on 85 % nettokuukausituloistasi, joista on tehty säädetyt vähennykset. Käyttöösi jää kuukausittain käyttövara, joka on 15 % nettotuloista, kuitenkin vähintään 182 euroa kuukaudessa. 

Mikäli olet välittömästi ennen palvelun alkamista asunut yhteistaloudessa avioliitossa tai avioliitonomaisissa olosuhteissa ja sinun kuukausitulosi ovat suuremmat kuin puolisosi kuukausitulot, asiakasmaksu määräytyy puolisojen yhteenlaskettujen nettokuukausitulojen perusteella. Tällöin maksu on 42,5 % yhteenlasketuista nettokuukausituloistanne, joista on tehty säädetyt vähennykset. 

Lisätietoja huomioitavista tuloista ja tuloista tehtävistä vähennyksistä löydät Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut sekä pelastustoimen maksut 1.1.2025 alkaen Kanta-Hämeen hyvinvointialueella -ohjekirjasta, kappaleesta 9 (Pitkäaikaisen ympärivuorokautisen palveluasumisen, perhehoidon ja laitospalvelun asiakasmaksu).  

Pitkäaikainen laitospalvelu

Pitkäaikaisesta laitospalvelusta sinulta peritään tulosidonnainen asiakasmaksu, jos palvelun arvioidaan sen alkamisesta lukien kestävän vähintään kolme kuukautta tai jos palvelu on kestänyt vähintään kolme kuukautta. 

Pitkäaikaisesta laitoshoidosta peritään tuloihisi perustuva asiakasmaksu. Asiakasmaksu on 85 % nettokuukausituloistasi, joista on ensin tehty säädetyt vähennykset. Sinulle jää käyttöön kuukausittain käyttövara, joka on 15 % nettotuloistasi, kuitenkin vähintään 122 euroa kuukaudessa. 

Mikäli olet ennen palvelun alkamista asunut yhteistaloudessa ja kuukausitulosi ovat suuremmat kuin puolisosi kuukausitulot, asiakasmaksu määräytyy puolisojen yhteenlaskettujen kuukausitulojen perusteella. Tällöin maksu on 42,5 % yhteenlasketuista nettokuukausituloista, joista on tehty säädetyt vähennykset. Sinulle jää kuitenkin vähimmäiskäyttövara 112 euroa kuukaudessa. 

Lisätietoja pitkäaikaisten asumispalvelujen maksussa huomioitavista tuloista ja vähennyksistä

Lisätietoja huomioitavista tuloista ja tuloista tehtävistä vähennyksistä löydät Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut sekä pelastustoimen maksut 1.1.2025 alkaen Kanta-Hämeen hyvinvointialueella -ohjekirjasta, kappaleesta 9 (Pitkäaikaisen ympärivuorokautisen palveluasumisen, perhehoidon ja laitospalvelun asiakasmaksu).  

Lyhytaikainen ympärivuorokautinen perhehoito 

Perhehoitokodissa toteutettava perhehoito 

47,10 €/hoitopäivä 

25,60 €/osavuorokausi 

Omaishoito perhehoitokodissa 

12,80 €/vapaavuorokausi 

Maksu peritään omaishoidon tuesta annetussa laissa (937/2005) määritellyiltä omaishoitajan vapaapäiviltä 

Asiakkaan kotona toteutettava perhehoito 

33,60 €/hoitopäivä 

20,10 €/osavuorokausi 6–12 h 

13,70 €/alle 6 h 

Päivätoimintapäivä 21,90 €/krt 
Osapäivätoiminta 14,90 €/krt 
Etäpäivätoiminta 8 €/krt 

Kuljetuksesta päivätoimintaan peritään erillinen maksu, 3,50 €/yhdensuuntainen matka.

Tilapäiset ja lyhytkestoiset kotona annettavat palvelut 

10,70 €/vuorokausi kotihoidon arviointijakso 

Peritään vuorokausilta, joissa sinuun asiakkaana on oltu yhteydessä esim. käynti tai etäkäynti.

Arviointijakson pituus on enintään neljä (4) viikkoa. 

31,80 €/vuorokausi, kotihoidon arviointijakso yhteisöllisen asumisen palveluyksikössä 

Maksu peritään kaikilta vuorokausilta, jolloin asut ko. yksikössä 

Tilapäinen kotihoito ja kotisairaanhoito 

16,40 €/käynti 

Maksimimaksu 32,80 €/vuorokausi 

Tilapäinen kotisairaanhoito kerryttää terveydenhuollon maksukattoa.

Jatkuva ja säännöllinen kotihoito 

Säännöllisestä kotihoidosta sinulta peritään tuloihin perustuva kuukausimaksu. Säännöllisen kotihoidon maksu peritään, jos palvelu on kestänyt vähintään kaksi kuukautta tai palvelun arvioidaan kestävän vähintään kaksi kuukautta, ja jos saat palvelua vähintään kerran viikossa. 

Säännöllisen kotihoidon maksu määräytyy palvelupäätökseen kirjattujen palvelutuntiesi määrän, maksukykysi ja perhekoon mukaan. Kuukausimaksu määritellään oheisen taulukon mukaisesti. Maksuna peritään maksuprosentin osoittama määrä tulorajan ylittävistä bruttotuloista. Säännöllinen kotihoidon maksu voi olla maksimissaan 95 euroa/tunti.

Perhekoon mukaiset kotihoidon maksuttomuuden ylärajat: 

Henkilömäärä 1 – tuloraja 653,00 euroa / kk 

Henkilömäärä 2 – tuloraja 1205,00 euroa / kk 

Henkilömäärä 3 – tuloraja 1891,00 euroa / kk 

Henkilömäärä 4 – tuloraja 2338,00 euroa / kk 

Henkilömäärä 5 – tuloraja 2830,00 euroa / kk 

Henkilömäärä 6 – tuloraja 3251,00 euroa / kk 

Lisätietoja huomioitavista tuloista ja tuloista tehtävistä vähennyksistä löydät Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut sekä pelastustoimen maksut 1.1.2025 alkaen Kanta-Hämeen hyvinvointialueella - ohjekirjasta, kappaleesta 7 Jatkuva ja säännöllinen kotona annettava palvelu kotihoito (lapsiperheiden kotipalvelu ja kotihoito).

Palvelukäyntejä voidaan mahdollisuuksien mukaan tehdä osin virtuaalikäynteinä, joka lasketaan välittömään asiakasaikaan ja kotihoidon tunteihin. Virtuaalikäynnin mahdollistavasta laitteesta sinulta ei peritä kuukausimaksua. Jos kotihoidon toteuttamiseen tai hoitajan tekemiä käyntejä korvaamaan käytetään muita teknisiä järjestelmiä, niin teknisistä järjestelmistä sinulta ei peritä erillistä maksua (esimerkiksi lääkeautomaatti). 

Jos lääkehoidossasi käytetään koneellista annosjakelua, lisätään palvelusta aiheutuvat tunnit kotihoitosi tunteihin. 

 

Asiointi- tai kauppapalvelu

13,70 €/kerta 

Vaatehuoltopalvelu

13,70 €/koneellinen 

Peseytymispalvelu 

13,70 €/kerta 

Hinta ei sisällä kuljetusta. 

Lääkeautomaatti ei-säännöllisen kotihoidon asiakkaille 

30,00 €/kuukausi, sisältäen lääkkeiden koneellisen annosjakelupalvelun 

Jos lääkehoitosi edellyttää lisäksi kotihoidon käyntejä, peritään niistä tilapäisen kotihoidon maksu (16,40 €/käynti, maksimimaksu 32,80 €/vuorokausi) 

Turva-auttajakäynti

40,00 €/käynti 

Maksu peritään hyvinvointialueen tuottamasta turva-auttajakäynnistä vuorokauden ajasta riippumatta. 

Nostoapu

50,00 €/kerta

Turvapuhelinlaitteet ja turvahälytysten vastaanotto 

Turvapuhelinlaitteet ja turvahälytysten vastaanoton asiakkaat hankkivat Kanta-Hämeen hyvinvointialueella yksityiseltä palveluntuottajalta nykytilanteessa. Yksityinen palveluntuottaja toimittaa turva-puhelinlaitteet ja mahdolliset lisälaitteet sekä laskuttaa ne suoraan asiakkaalta. 

Sinun on mahdollisuus hankkia perinteisen turvapuhelimen ohella myös muita turvallisuuteen liittyviä laitteita. Näistä sovit itse palveluntuottajan kanssa ja palveluntuottaja laskuttaa sinua. 

Poikkeuksena on Hausjärvi, joka laskuttaa asiakkailtaan laitevuokran 28,50 € /kk (2G) tai 41,20 €/kk (4G) sekä asiakkaan käyttämät mahdolliset lisälaitteet, joiden kuukausivuokra vaihtelee laitteen mukaan 7,50–46,50 €/kk. 

Lyhytaikainen ympärivuorokautinen palveluasuminen

47,10 €/hoitopäivä 

25,60 €/osavuorokautinen ympärivuorokautinen palveluasuminen 

Palvelu voidaan järjestää myös päivä- tai yöhoitona.  

12,80 €/omaishoidonvapaavuorokausi peritään lakisääteisiltä omaishoitajan vapaapäiviltä. 

Lyhytaikainen ympärivuorokautinen palveluasuminen ei kerrytä terveydenhuollon maksukattoa. 

Lyhytaikainen laitospalvelu

66,90 euroa / hoitopäivä 

Maksukaton ylittymisen jälkeen lyhytaikaisesta laitoshoidosta sinulta peritään hoitopäivältä 25,10 € euroa / hoitopäivä.

Omaishoitajan lakisääteisten vapaavuorokausien aikainen hoito 

12,80 €/vapaavuorokausi 

Maksu peritään omaishoidon tuesta annetussa laissa (937/2005) määritellyiltä omaishoitajan vapaapäiviltä. 

Yhteisöllisessä asumisessa, jossa asiakas saa säännöllisen kotihoidon palvelua, peritään maksut säännöllisen kotihoidon maksuperusteiden mukaisesti. Lisätietoa löydät kohdasta "kotihoito".

Vuokran asiakas maksaa vuokrasopimuksen mukaisesti. 

Ateriapalveluista ja muista kotona asumisen tukipalveluista asiakas maksaa toteutuneen mukaan. Lisätietoa aterioista, ateriapaketista ja muista kotona asumisen tukipalveluista omien otsikoidensa alta.

Forssan seutu

Puh. 03 419 14330, käytössä takaisinsoittopalvelu. palvelusihteerit.forssa@omahame.fi

Hattula 

Puh. 050 345 3351

Hämeenlinna

Puh. 03 629 6540, ma-to klo 9-10, asiakasohjaus.laskutus.hml@omahame.fi

Janakkala

Kotiin annettavat palvelut puh. 050 598 2876

Asumispalvelut puh. 050 509 1144

Riihimäen seutu

Puh. 050 408 6125, ma-to 9-10, laskutus.ikaihmiset.rmkseutu@omahame.fi

Yhteystietokortti: Ikäihmisten palvelusihteerien yhteystiedot

Usein kysytyt kysymykset asiakasmaksuista

Usein kysytyt kysymykset asiakasmaksuista

Hoitopuhelu korvaa fyysisen käynnin vastaanotolla. Hoitopuhelussa ammattilainen keskustelee kanssasi esimerkiksi voinnistasi, oireistasi, mahdollisista tutkimuksista, lääkityksistä ja jatkosuunnitelmasta.
 
Hoitopuhelua varten sinulle varataan aika etukäteen. Näin pystyt varautumaan hoitopuheluun ja vastaamaan siihen rauhallisessa ympäristössä.

Hoitopuheluiden asiakasmaksut

Hoitopuhelun asiakasmaksu kerryttää maksukattoa.  

Hoitopuhelu terveyskeskuslääkärin kanssa

  • 28,20 €/hoitopuhelu 18 vuotta täyttäneiltä. 

Maksu peritään kolmelta (3) ensimmäiseltä käyntikerralta (sis. terveyskeskuskäynnit, hoitopuhelut, digi- ja videovastaanotot) kalenterivuoden aikana. Hoitopuhelu on maksuton lakisääteisesti maksuttomaksi määriteltyjen tutkimusten ja hoitojen yhteydessä.

Hoitopuhelu terveyskeskuksen sairaanhoitajan tai terveydenhoitajan kanssa

Hoitajien hoitopuhelut ovat terveyskeskuksessa aina maksuttomia.

Hoitopuhelu erikoissairaanhoidossa

Erikoissairaanhoidossa hoitopuheluista peritään vastaava maksu kuin poliklinikkakäynneistä. 

  • 66,70 € / hoitopuhelu 18 vuotta täyttäneiltä

Hoitopuhelu on maksuton lakisääteisesti maksuttomaksi määriteltyjen tutkimusten ja hoitojen yhteydessä.

Missä tilanteessa asiakasmaksua voidaan alentaa tai jättää se perimättä?

Voimme alentaa asiakasmaksuasi tai jättää sen perimättä, jos maksu vaarantaa sinun tai perheesi toimeentuloa tai lakisääteistä elatusvelvollisuutta.

Alentamista tai perimättä jättämistä voit hakea:

  • sosiaalihuollon maksuista sekä
  • tulojesi mukaan määräytyvistä terveydenhuollon maksuista, kuten pitkäaikaisen laitoshoidon maksuista.

Kanta-Hämeen hyvinvointialueelle on määritelty yhtenäiset alentamisen ja perimättä jättämisen perusteet. Voit tarkastella alentamisen ja perimättä jättämisen perusteita kuten huomioitavia tuloja, menoja ja varallisuusrajoja asiakasmaksujen alentamisen ja perimättä jättämisen ohjekirjasta.

Asiakasmaksujen alentamisen ja perimättä jättämisen ohjekirja (pdf)

Missä tilanteessa ei myönnetä alennusta tai perimättä jättämistä?

Terveydenhuollon niin kutsutuista tasasuuruisista, maksukattoon sisältyvistä asiakasmaksuista ei myönnetä alennusta tai perimättä jättämistä.

Terveydenhuollon tasasuuruisia maksuja ovat mm.:

  • terveyskeskuksen, suun terveydenhuollon
  • lyhytaikaisen laitoshoidon
  • vieroitushoidon ja
  • fysioterapian käyntimaksut. 

Pitkäaikaisen palvelun kuukausimaksun alennus on voimassa päätökseen merkityn ajan. Mikäli tarvitset pitkäaikaisen palvelun maksuun alentamista tai perimättä jättämistä päätökseen merkityn ajan jälkeen, sinun tulee tehdä uusi hakemus maksun alentamisesta.

Kun haluat hakea alentamista tai perimättä jättämistä pitkäaikaisen palvelun kuten laitoshoidon tai asumispalvelun kuukausimaksuun, toimi näin:

1. Täytä alla oleva lomake huolellisesti.

Hakemus sosiaalihuollon ja terveydenhuollon maksukyvyn mukaan määräytyneiden asiakasmaksujen alentamiseksi (pdf)

2. Liitä mukaan kaikki lomakkeella edellytetyt liitteet. Voit toimittaa hakemuksesi liitteineen Kanta-Hämeen hyvinvointialueen kirjaamoon alla olevan linkin kautta:

Turvapostilinkki

Halutessasi voit toimittaa hakemuksen liitteineen myös postitse osoitteeseen:

Kanta-Hämeen hyvinvointialueen kirjaamo
PL 39
13101 Hämeenlinna

Käyntiosoite: Viipurintie 1–3, 13200 Hämeenlinna

Ennen maksujesi alentamista sinun tulee olla hakenut kaikkia sinulle kuuluvia etuuksia Kelasta (ei koske perustoimeentulotukea).

Sinulla on oikeus hakea oikaisua terveydenhuollon ja sosiaalihuollon tasamaksuihin, jotka peritään kaikilta asiakkailta saman suuruisina. Tällaisia palveluita ovat esimerkiksi hammashoidon maksut, sairaalan tai hoitolaitoksen hoitopäivämaksut, poliklinikkamaksut ja maksulliset vastaanottokäynnit. Terveydenhuollon tasamaksusta ei voi kuitenkaan hakea oikaisua sillä perusteella, että laskun maksaminen vaarantaisi toimeentulosi edellytyksiä. Oikaisua voi hakea terveydenhuollon tasamaksusta, jos maksussa on virhe tai jos maksu on aiheeton. 

Jos sinulla on kysyttävää saamastasi laskusta, voit olla ensisijaisesti yhteydessä palvelun antaman yksikön laskuttajaan. Yhteystiedot löytyvät saamastasi laskusta. Mikäli sosiaali- ja terveydenhuollon laskuasia on selvitettävissä puhelimitse, kirjallista oikaisuvaatimusta ei tarvita ja lasku pystytään oikaisemaan ilman Kanta-Hämeen hyvinvointialueen yksilöasioiden jaoston käsittelyä.

Tarkista ennen oikaisun hakemista, että laskussasi on kyse tasamaksusta. Tulosidonnaiset maksut eivät ole tasamaksuja. Tulosidonnaiseen maksuun voit hakea oikaisua maksupäätökseen. Olet saanut oikaisuvaatimusohjeet päätöksen yhteydessä. Jos sinulla on kysyttävää saamastasi maksupäätöksestä, voit olla ensisijaisesti yhteydessä päätöksentekijään. Yhteystiedot ovat saamassasi päätöksessä.

Käyttämättä ja peruuttamatta jätetystä palvelusta voidaan periä 18 vuotta täyttäneiltä 56,70 €, jos olet ilman hyväksyttävää syytä jättänyt saapumatta varatulle ajalle tai asianomaiseen palveluyksikköön, etkä ole ennalta peruuttanut vastaanottoaikaa tai palvelua. Maksu peritään ennalta peruuttamattomien terveydenhuollon palveluiden lisäksi palvelusta, joka olisi muutoin maksuton.  

Maksu peritään kuitenkin vain, jos maksun perimistä ei ole pidettävä kohtuuttomana ja hyvinvointialue on varauksen yhteydessä ilmoittanut mahdollisuudesta periä tässä tarkoitettu maksu sekä antanut ohjeet ajan tai paikan peruuttamiseksi ennalta.  

Tulosidonnaiset maksut määräytyvät maksukyvyn mukaan. Ne perustuvat sinun tai sinun ja puolisosi yhteenlaskettuihin tuloihin. Tulosidonnaisen asiakasmaksun määrittämistä varten tarvitsemme tiedot tuloistasi ja menoistasi.

Tuloselvityslomakkeet postitetaan tai annetaan sinulle, kun päätös palvelusta on tehty.

Usein kysytyt kysymykset laskuista

Usein kysytyt kysymykset laskuista

Maksulle voidaan myöntää maksuaikaa korkeintaan 90 vrk. Jos tarvitset laskusi maksamiseksi maksuaikaa, pyydä sitä ennen laskun eräpäivää. Eräpäivän jälkeen saapuneita maksuaikapyyntöjä emme enää myönnä.  

Jos et maksa laskua eräpäivään mennessä, saat maksumuistutuksen perintätoimistolta. Perintää hoitaa Revire Oy. 

Haluatko siirtää vuonna 2024 saamasi palvelun laskun eräpäivää?

Jos haluat siirtää vuonna 2024 saamasi palvelun laskun eräpäivää, soita Sarastian asiakaspalveluun. 

Sarastian asiakaspalvelu

020 639 9400 (arkisin klo 8–14)

Voit olla yhteydessä Sarastiaan myös sähköisen asioinnin kautta.

Siirry tästä Sarastian sähköiseen asiointiin

Haluatko siirtää vuonna 2025 saamasi palvelun laskun eräpäivää?

Jos haluat siirtää vuonna 2025 saamasi palvelun laskun eräpäivää, voit olla yhteydessä Provinciaan sähköisen asioinnin kautta. 

Siirry tästä Provincian sähköiseen asiointiin

Voit myös soittaa Provincian asiakaspalveluun 03 821 4019 (arkisin klo 8–15.30).

Jos haluat lisätietoja saamastasi laskusta, ole yhteydessä palvelun antaman yksikön laskuttajaan. Yhteystiedot löytyvät saamastasi laskusta. 

Jos et maksa laskua eräpäivään mennessä, se siirtyy perintätoimiston hoidettavaksi.
Perintätoimisto (Revire) lähettää ensin maksumuistutuksen, tämän jälkeen maksukehoituksen.

Jos lasku on jo siirtynyt perintätoimiston hoidettavaksi, et voi enää maksaa alkuperäistä laskua. 

Ole yhteydessä Reviren asiakaspalveluun, jos tarvitset lisätietoa maksumuistutuksista ja maksuvaatimuksista. 

Katso tästä Reviren asiakaspalvelun yhteystiedot

Jos saamassasi laskussa on virheitä, soita laskulla näkyvään puhelinnumeroon. 

Tarvitsetko kopion vuonna 2024 saamasi palvelun laskusta?

Jos tarvitset kopion vuonna 2024 saamasi palvelun laskusta, voit olla yhteydessä Sarastian asiakaspalveluun.

Sarastian asiakaspalvelu

020 639 9400 (arkisin klo 8–14)

Voit olla yhteydessä Sarastiaan myös sähköisen asioinnin kautta.

Siirry tästä Sarastian sähköiseen asiointiin

Tarvitsetko kopion vuonna 2025 saamasi palvelun laskusta?

Jos tarvitset kopion vuonna 2025 saamasi palvelun laskusta, voit olla yhteydessä Provinciaan sähköisen asioinnin kautta.

Siirry tästä Provincian sähköiseen asiointiin

Voit olla myös yhteydessä Provinciaan sähköpostilla myyntireskontra.khhva@provincia.fi tai soittaa Provincian asiakaspalveluun 03 821 4019 (arkisin klo 8–15.30).

Jos et ole varma onko sinulla maksamattomia asiakasmaksuja, ole ensisijaisesti yhteydessä Sarastian asiakaspalveluun.

Sarastian asiakaspalvelu

020 639 9400 (arkisin klo 8–14)

Voit olla yhteydessä Sarastiaan myös sähköisen asioinnin kautta.

Siirry tästä Sarastian sähköiseen asiointiin

1.2.2025 alkaen ole yhteydessä Provincian asiakaspalveluun

Jos et ole varma onko sinulla maksamattomia asiakasmaksuja, ole 1.2.2025 alkaen yhteydessä Provincian asiakaspalveluun. Voit olla yhteydessä Provinciaan sähköisen asioinnin kautta.

Siirry tästä Provincian sähköiseen asiointiin

Voit olla myös yhteydessä Provinciaan sähköpostilla myyntireskontra.khhva@provincia.fi tai soittaa Provincian asiakaspalveluun 03 821 4019 (arkisin klo 8–15.30).

Lomakkeet -linkki asiakasmaksusivuille