Web-sisällön esitys

Yhteystietokortti: Oma Häme -sovellus

Sisältöjulkaisija

Piirroskuva paperipinosta
UUTINEN
19.03.2025

Oma Häme tekee ihmiskaupan vastaista työtä – uusi käsikirja auttaa tunnistamaan uhrit

Ihmiskauppa on alitunnistettu ja moniulotteinen ongelma. Käsikirja on opas ammattilaisille.

Piirroskuva paperipinosta

Oma Häme tekee ihmiskaupan vastaista työtä – uusi käsikirja auttaa tunnistamaan uhrit

UUTINEN / 19.03.2025

Ihmiskauppa on alitunnistettu ja moniulotteinen ongelma. Käsikirja on opas ammattilaisille.

Piirroskuva paperipinosta

UUTINEN / 19.03.2025

Oma Häme tekee ihmiskaupan vastaista työtä – uusi käsikirja auttaa tunnistamaan uhrit

Oma Häme on tehnyt ihmiskaupan uhrien auttamistyötä jo perustamisestaan lähtien. Lisäksi hyvinvointialue on yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelmassaan sitoutunut uhrien tunnistamisen ja ohjaamisen kehittämiseen. 

Ihmiskaupan tunnistamisesta ja ohjaamisesta on vastikään laadittu oikeusministeriön johdolla käsikirja yhteistyössä laajan verkoston kanssa. Kanta-Hämeen hyvinvointialue on osallistunut käsikirjan tekoon.

Käsikirjan teon aikana hyvinvointialue on kerännyt monipuolisesti tietoa tästä moniulotteisesta ilmiöstä kehittääkseen omia palvelujaan. 

Kyseessä on vakava ihmisoikeusloukkaus, jolla on lukuisia ilmenemismuotoja, kuten työperäinen ihmiskauppa, pakkoprostituutio, rikolliseen toimintaan pakottaminen, elinkauppa ja hatkanuorten hyväksikäyttö. 

– Ihmiskaupan uhri voi olla kuka tahansa ikään, sukupuoleen tai taustaan katsomatta. Ihmiskaupan uhriksi voivat joutua niin alkuperältään suomalaiset kuin Suomeen muuttaneet, kertoo työllistymistä ja kotoutumista edistävien palvelujen erityisasiantuntija Tiina Hofström

Hyvinvointialue ja oikeusministeriö ovat järjestäneet tammikuussa yhteisen koulutuksen ihmiskaupan uhrien tunnistamisesta ja ohjauksesta. Koulutus suunnattiin uhreja työssään kohtaaville ammattilaisille Kanta-Hämeessä.

Oma Häme kouluttaa väkeään

Hiljattain julkaistu käsikirja on käytännönläheinen opas ammattilaisille, jotka kohtaavat uhreja. 

– Ihmiskauppa on edelleen alitunnistettu ilmiö, ja käsikirja paikkaa tätä osaamisen vajetta, sanoo Hofström. 

 Ihmiskaupan uhrit eivät useinkaan itse tunnista olevansa ihmiskaupan uhreja. Ihmiskauppaan syyllistyvät kykenevät käyttämään erilaisia manipulaatio- ja vallankäyttötekniikoita ja saamaan uhrit tilanteeseen, josta heidän on hyvin vaikea löytää poispääsyä. Lisäksi tekijät osaavat etsiä uhreikseen sopivan haavoittuvassa asemassa olevia ihmisi , muistuttaa Hofström. 

Ihmiskaupan vastainen työ jatkuu Oma Hämeessä ja muualla Suomessa. Myös valtakunnallinen verkosto jatkaa toimintaansa ja yhteistyökäytäntöjen kehittämistä. 

Oma Hämeessä perustetaan käsikirjan jalkauttamisen tukemiseksi oma työryhmä, joka muun muassa laatii käsikirjan pohjalta toimintaohjeen henkilöstölle. Myös koulutusta järjestetään lisää. Tavoitteena on syventää henkilöstön osaamista sekä luoda selkeät toimintaprosessit eri ihmiskaupan muodoille eri palveluissa. 

– Käytännössä ihmiskaupan vastaiseen työhön tarvitaan kaikkia. Voi hyvin olla, ettei edes uhrin lähiverkosto tunnista uhrin tilannetta. Tietoisuutta on tärkeää lisätä. Kyse on kasvavasta ilmiöstä, painottaa Hofström. 

Tutustu Oma Hämeen yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelmaan

Käsikirja ihmiskaupan uhrien tunnistamiseen löytyy Valtioneuvoston sivuilta 

Valtakunnallista Rasismin- ja syrjinnänvastaista viikkoa vietetään 17.–23.3.2025.

Koristeellinen kuva. Puheenjohtajan nuija.
UUTINEN
18.03.2025

Aluehallitus päätti käynnistää sijaishuollon palveluiden kilpailutuksen

Lisäksi käynnistettiin hyvinvointialueen uuden strategiakauden valmistelu.

Koristeellinen kuva. Puheenjohtajan nuija.

Aluehallitus päätti käynnistää sijaishuollon palveluiden kilpailutuksen

UUTINEN / 18.03.2025

Lisäksi käynnistettiin hyvinvointialueen uuden strategiakauden valmistelu.

Koristeellinen kuva. Puheenjohtajan nuija.

UUTINEN / 18.03.2025

Aluehallitus päätti käynnistää sijaishuollon palveluiden kilpailutuksen

Maanantaina koolla ollut aluehallitus päätti käynnistää sijaishuollon ja osan jälkihuollon palveluiden kilpailutuksen yhteistyössä Pirkanmaan ja Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueiden kanssa. Nykyinen puitesopimus päättyy vuoden lopussa. 

Kilpailutus pitää sisällään laitosmuotoisen perhekuntoutuksen (myös ensikotipalvelut) ja lastensuojelun laitospalvelut (perustaso, erityistaso, vaativa taso). Perhehoidon kilpailutuksessa Oma Häme ei ole mukana, koska perhehoidon tarpeeseen pystytään vastaamaan perhehoitoyksikkö Kanervassa käytettävissä olevilla perhehoitajilla. 

Kilpailutus toteutetaan dynaamisella hankintamenettelyllä, jossa muodostetaan palveluntuottajarekisteri. Rekisteriin hyväksytään jatkuvalla hakumenettelyllä uusia palveluntuottajia, jotka täyttävät vaatimukset. Palvelua hankitaan asiakaskohtaisesti kulloisenkin tarpeen mukaan, eikä hankinnalla sitouduta tiettyihin hankintamääriin.

Oma Häme muodostaa yhdessä Etelä-Pohjanmaan ja Pirkanmaan hyvinvointialueiden kanssa Sisä-Suomen yhteistyöalueen. Kolmen hyvinvointialueen yhteisellä kilpailutuksella pyritään helpottamaan sijaishuollon valvontaa sekä yhtenäistämään vaatimuksia palveluntuottajille. Samalla sijoitettujen lapsien ja perheiden asema yhdenvertaistuu. Yhteinen kilpailutus myös helpottaa palveluntuottajien toimintaa, kun sopimukset ja palvelukuvaukset ovat samanlaisia. Lisäksi hyvinvointialueet pystyvät yhdessä isompana toimijana vaikuttamaan kilpailutettavien palveluiden kustannuksiin.

Hankinnan ennakoitu arvo Kanta-Hämeessä neljäksi vuodeksi on noin 100 miljoonaa euroa. Kilpailutuksen tavoitteena on varmistaa laadukkaat ja vaikuttavat palvelut sekä vähentää Oma Hämeen suorahankintojen tarvetta. Uusien sopimusten on tarkoitus astua voimaan vuoden 2026 alussa. 

Henkilöstö mukana uuden strategian valmistelussa 

Lisäksi aluehallitus päätti kokouksessaan käynnistää hyvinvointialueen uuden strategiakauden valmistelun. Hyvinvointialueella on lainsäädännön mukaisesti oltava strategia, joka ohjaa toimintaa ja taloutta pitkällä aikavälillä.

Nykyinen, Oma Hämeen strategia on hyväksytty vuonna 2022 ja se toimii perustana vuosien 2026–2029 strategialle. Tavoitteena on, että aluevaltuusto hyväksyy uuden strategian joulukuussa 2025. Uuden strategian pohjaksi arvioidaan nykyistä strategiaa ja toimintaympäristön muutoksia.

Uuden strategian valmisteluun osallistuvat viranhaltijat, luottamushenkilöt ja henkilöstö, joiden näkemyksiä kerätään arviointikyselyillä. Strategiatyön keskiössä ovat alueen hyvinvointi, palvelujen kehittäminen ja tulevaisuuden haasteisiin vastaaminen.

Aluehallitus käsitteli lisäksi aiemmin hyväksytyn investointisuunnitelman toimeenpanoa. Investointisuunnitelmassa on määritelty määrärahat eri investointikohteille, mutta osa varauksista on jätetty joustaviksi odottamattomien menojen, kuten rikkoutuneiden laitteiden ja palveluverkon muutostöiden varalta. Aluehallitus päätti valtuuttaa rahoitus- ja investointijohtajan purkamaan ja kohdentamaan investointivarauksia enintään 300 000 euroon asti.

Lisäksi aluehallitus merkitsi tiedoksi terveydenhuollon ja konserni- ja tukipalveluiden yhteistoimintaneuvottelujen tuloksen. Muut asiat se hyväksyi esityslistan mukaisesti. Seuraava kokous on 31. maaliskuuta. 

Aluehallituksen 17.3.3025 kokouksen esityslista

Häiriötiedote.
UUTINEN
18.03.2025

Häiriö ohi, chatit toimivat taas

Chattien toiminnassa saattaa kuitenkin esiintyä ajoittaista hitautta.

Häiriötiedote.

Häiriö ohi, chatit toimivat taas

UUTINEN / 18.03.2025

Chattien toiminnassa saattaa kuitenkin esiintyä ajoittaista hitautta.

Häiriötiedote.

UUTINEN / 18.03.2025

Häiriö ohi, chatit toimivat taas

Oma Hämeen kaikki chatit olivat aamupäivän kiinni teknisen häiriön vuoksi. Asiakkaat ohjattiin ottamaan yhteyttä Ensilinjojen puhelinnumeroiden kautta. 

Nyt chatit toimivat taas, mutta niiden toiminnassa saattaa esiintyä ajoittaista hitautta. 

Pahoittelemme häiriöstä aiheutunutta haittaa!

Koristeellinen kuva. Asiakaslähtöisyys-teksti.
UUTINEN
18.03.2025

Hyvinvointialue ja kunnat aktivoivat yhdessä asukkaita liikkumaan

Sote-ammattilaiset voivat tehdä lähetteen kuntien liikuntaneuvojille.

Koristeellinen kuva. Asiakaslähtöisyys-teksti.

Hyvinvointialue ja kunnat aktivoivat yhdessä asukkaita liikkumaan

UUTINEN / 18.03.2025

Sote-ammattilaiset voivat tehdä lähetteen kuntien liikuntaneuvojille.

Koristeellinen kuva. Asiakaslähtöisyys-teksti.

UUTINEN / 18.03.2025

Hyvinvointialue ja kunnat aktivoivat yhdessä asukkaita liikkumaan

Itsensä ja toisten liikkumaan motivointi on taitolaji. Miten ihmeessä kannustaa itseään lähtemään liikkumaan harmaaseen tihkusateeseen, etenkään jos liikunta ei ole ollut oma juttu? Rutiinien ja elintapojen muuttaminen on vaikeaa. Tähän ja moneen muuhun liikkumattomuuden haasteeseen löytyy ratkaisuja kunnista, liikuntaneuvonnan rautaisilta ammattilaisilta.   

Liikuntaneuvonta on kuntien maksuton, matalan kynnyksen palvelu, jonka tavoitteena on edistää asiakkaiden terveyttä edistäviä tottumuksia. Liikuntaneuvojat ovat asiakkaiden tukena elintapojen muuttamisessa 6–12 kuukauden ajan asiakkaan tarpeiden mukaan. Säännöllisissä tapaamisissa työskennellään yhdessä asetetun, motivoivan ja realistisen tavoitteen eteen. Liikuntaneuvonnasta saa apua monelle tuttuun tilanteeseen: pitäisi liikkua, mutta ei riitä aika, ei huvita tai jos ei tiedä, mistä aloittaa.  

Kanta-Hämeen hyvinvointialue ja kunnat ovat yhteistyössä lähteneet edistämään asukkaiden liikunta-aktiivisuutta. He ovat solmineet sopimuksen, jonka myötä kunnan liikuntaneuvojat saavat rajatut oikeudet kirjata Oma Hämeen potilastietojärjestelmään.

Kuvassa vasemmalta Oma Hämeen elintapaohjauksen koordinaattori Minna Ritakorpi, Lopen liikuntaneuvoja Veera Tulonen ja Hämeenlinnan liikuntaneuvoja Panu Tavisalo. Kolmikko kokoontuu säännöllisesti yhteen muiden alueen liikuntaneuvojien kanssa. 

Yhteistyö on lähtenyt hyvin käyntiin

Tämä mahdollistaa sen, että hyvinvointialueen ammattilainen voi tehdä sähköisen lähetteen kunnan liikuntaneuvojalle, jos asiakas on halukas tuen saamiseen. Näin ohjautuminen hyvinvointialueen palvelusta kunnan palveluihin sujuvoituu ja asiakasta koskevat tiedot ovat kirjattuna yhdessä, samassa järjestelmässä. Tästä onnistuneesta yhteistyöstä hyötyvät kaikki: asiakas, kunta ja hyvinvointialue. 

Hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilainen voi tehdä liikuntalähetteen kenestä tahansa nuoresta aikuisesta tai aikuisesta, joka kaipaa tukea liikkumiseen ja muiden elintapojen muuttamiseen. Lähetteen saavuttua liikuntaneuvoja ottaa yhteyttä asiakkaaseen ja sopii ensimmäisen tapaamisajan lähtötilanteen kartoittamista ja suunnitelman tekoa varten.  

Yhteistyö on alkanut Hattulan, Hausjärven, Humppilan, Hämeenlinnan, Forssan, Jokioisten, Janakkalan, Lopen ja Riihimäen kanssa. Liikuntaneuvojat ovat innolla ottaneet käyttöön uuden järjestelmän, sillä tätä toimintamallia on toivottu pitkään.

Toiveena on, että liikuntaneuvontaan tulisivat ne, jotka eivät ole vielä löytäneet itselleen sopivaa tapaa liikkua.  Himoliikkujaksi ei tarvitse alkaa, vaan oppia tekemään valintoja, jotka auttavat voimaan hyvin.  

Kuntien liikuntaneuvojien yhteystiedot

Koristeellinen kuva. Eu:n rahoittama hanke -teksti


 

Assi-sairaalan visualisointi
UUTINEN
17.03.2025

Assi avautuu vuoden kuluttua – mitä palveluja uusi sairaala tuo tullessaan?

Hämeenlinnassa järjestetään Assi-sairaalan väestöinfo 19.3.2025.

Assi-sairaalan visualisointi

Assi avautuu vuoden kuluttua – mitä palveluja uusi sairaala tuo tullessaan?

UUTINEN / 17.03.2025

Hämeenlinnassa järjestetään Assi-sairaalan väestöinfo 19.3.2025.

Assi-sairaalan visualisointi

UUTINEN / 17.03.2025

Assi avautuu vuoden kuluttua – mitä palveluja uusi sairaala tuo tullessaan?

Hämeenlinnassa järjestetään 19.3.2025 väestöinfo, jossa asukkailla on mahdollisuus kuulla, millaisia palveluja uusi Ahveniston sairaala, tuttavallisemmin Assi tuo tullessaan. Assi on Suomen moderneimpia sairaalahankkeita, ja sen tavoitteena on uudistaa terveydenhuollon palvelut käyttäjälähtöisemmiksi, tehokkaammiksi ja digitaalisuutta hyödyntäviksi.

Väestöinfossa esitellään tulosaluejohtajien toimesta, miltä Assin kokonaisuus näyttää eri erikoissairaanhoidon palvelujen näkökulmasta. Tilaisuus järjestetään Hämeenlinnan Raatihuoneen Valtuustosalissa, mutta osallistuminen on mahdollista myös Teamsin kautta. Paikan päällä osallistujamäärä on rajoitettu.

Ahveniston sairaalan myötä palvelut muuttuvat merkittävästi, sillä se on suunniteltu tukemaan nykyaikaista hoitoa, nopeampaa palveluihin pääsyä ja tehokasta resurssien käyttöä. Kehittämispäällikkö Lilli Väisänen näkee muutoksen positiivisena askeleena kohti tulevaisuuden terveydenhuoltoa.

– Assi ei ole pelkästään uusi sairaalarakennus – se on täysin uudenlainen tapa tuottaa palveluja. Digitalisaation, sujuvampien hoitopolkujen ja asiakaslähtöisten ratkaisujen ansiosta pystymme tarjoamaan parempaa hoitoa oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa.

Assi tuo mukanaan modernit ja kestävät ratkaisut

Hanke on herättänyt valtakunnallista kiinnostusta, sillä se toimii esimerkkinä siitä, miten sairaalasuunnittelussa voidaan yhdistää joustavuus, energiatehokkuus ja potilaslähtöinen toimintamalli. Projektijohtaja Eeva Rikkilä-Kettunen, joka vastaa Assin suunnittelun ja käyttöönoton johtamisesta, korostaa hankkeen vaikuttavuutta laajemmin –Ahveniston sairaala on tulevaisuuden monitoimitalo, joka yhdistää sairaalan, perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon palvelut kokonaisuudeksi.

Tilaisuuden tiedot:

Aika: 19.3.2025 klo 16.30–18.00
Paikka: Hämeenlinnan Raatihuoneen Valtuustosali (osallistuminen myös Teamsin kautta)
Teema: Miltä Assin kokonaisuus näyttää – palvelujen näkökulma
Paikan päällä osallistujamäärä on rajoitettu, mutta kaikki voivat osallistua Teamsin kautta.

Päivystys - Kuvituskuva
UUTINEN
17.03.2025

Päivystyksen toimintatapoja muokataan Assiin valmistautumiseksi

Kanta-Hämeen keskussairaalan päivystyksessä uudistetaan toimintatapoja osana valmistautumista uuteen...

Päivystys - Kuvituskuva

Päivystyksen toimintatapoja muokataan Assiin valmistautumiseksi

UUTINEN / 17.03.2025

Kanta-Hämeen keskussairaalan päivystyksessä uudistetaan toimintatapoja osana valmistautumista uuteen...

Päivystys - Kuvituskuva

UUTINEN / 17.03.2025

Päivystyksen toimintatapoja muokataan Assiin valmistautumiseksi

Kanta-Hämeen keskussairaalan päivystyksessä uudistetaan toimintatapoja osana valmistautumista uuteen keskussairaalaan, Assiin. Uusi Ahveniston sairaala otetaan käyttöön vuonna 2026. Muutokset astuvat voimaan 18.3.2025 ja ne on suunniteltu yhdessä päivystyksen Assi-työryhmien kanssa.

Päivystysklinikan akuuttilääketieteen ylilääkäri Mikko Franssilan mukaan muutosten taustalla on halu tehdä siirtymästä mahdollisimman sujuva sekä potilaille että henkilöstölle.

– Assiin siirtyminen on suuri muutos, ja haluamme tehdä siitä mahdollisimman sujuvan sekä potilaille että henkilöstölle. Nyt tehtävät toimintatapamuutokset auttavat varmistamaan, että päivystys toimii tehokkaasti myös uudessa sairaalaympäristössä, Franssila sanoo.
 
Keskeiset muutokset:

  • Ilmoittautumisautomaatti – Päivystykseen saapuvat potilaat ilmoittautuvat jatkossa automaatilla vuoronumeron sijaan. Ilmoittautuminen tapahtuu Kela-kortilla, ajokortilla tai virallisella henkilöllisyystodistuksella. Myös lähetteellä saapuvat potilaat ilmoittautuvat automaatilla hoidon tarpeen arvioon.
  • Toimintatapojen muokkaus – Päivystyksen käytäntöjä kehitetään sujuvoittamaan tulevaa toimintaa Assissa. Muutokset saattavat aluksi ruuhkaisina aikoina vaikuttaa toiminnan nopeuteen.
  • Neuvonta ja ohjaus – Ennen päivystykseen hakeutumista suositellaan edelleen soittamaan maksuttomaan numeroon 116117. Hätätilanteissa tulee soittaa 112.

 
Franssila kertoo, että erityisesti uusi ilmoittautumisautomaatti tuo selkeyttä päivystyksen kulkuun.

– Sen avulla voimme nopeuttaa hoidon tarpeen arviointia ja vähentää manuaalista työvaihetta. Tämä tukee myös henkilöstön työtä ja parantaa asiakaskokemusta, hän kertoo.

Hänen mukaansa alkuvaiheessa muutokset voivat tuntua uusilta, mutta pitkällä tähtäimellä ne sujuvoittavat päivystystoimintaa ja tukevat parempaa potilasohjausta.
 
– Kannustamme asukkaita edelleen hyödyntämään 116117-palvelua ennen päivystykseen hakeutumista. Se on tärkeä osa päivystystoiminnan kokonaisuutta ja auttaa meitä kohdentamaan hoitoa oikein, Franssila muistuttaa.

Sisältöjulkaisija

Kanta-Hämeen hyvinvointialueen tietohallintopalveluiden ICT-palvelupäällikkö Jukka Nuotio pelastuslaitoksen rakennuksen edessä.
ARTIKKELI
14.03.2025

Tutkimus: TUVE-palvelut parantavat pelastuslaitoksen turvallisuuskulttuuria

Jukka Nuotio on julkaissut YAMK-opinnäytetyön, joka käsittelee TUVE-palveluiden käyttöönottoa.

Kanta-Hämeen hyvinvointialueen tietohallintopalveluiden ICT-palvelupäällikkö Jukka Nuotio pelastuslaitoksen rakennuksen edessä.

Tutkimus: TUVE-palvelut parantavat pelastuslaitoksen turvallisuuskulttuuria

ARTIKKELI / 14.03.2025

Jukka Nuotio on julkaissut YAMK-opinnäytetyön, joka käsittelee TUVE-palveluiden käyttöönottoa.

Kanta-Hämeen hyvinvointialueen tietohallintopalveluiden ICT-palvelupäällikkö Jukka Nuotio pelastuslaitoksen rakennuksen edessä.

ARTIKKELI / 14.03.2025

Tutkimus: TUVE-palvelut parantavat pelastuslaitoksen turvallisuuskulttuuria

Kanta-Hämeen hyvinvointialueen tietohallintopalveluiden ICT-palvelupäällikkö Jukka Nuotio on julkaissut tietojärjestelmäosaamisen YAMK-opinnäytetyön, joka käsittelee turvallisuusverkon (TUVE)-palveluiden käyttöönottoa Kanta-Hämeen pelastuslaitoksella. Opinnäyte hyväksyttiin korkeimmalla arvosanalla joulukuussa 2024.

TUVE-palveluiden käyttöönoton suunnittelu ja vaatimukset 

Nuotion tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla voitaisiin suunnitella ja toteuttaa TUVE-palveluiden käyttöönottoa pelastustoiminnassa. Tavoitteena oli varmistaa sujuva ja kustannustehokas käyttöönotto sekä selvittää keskeiset vaatimukset ja vaiheet.

Tutkielmassa käsitellään TUVE-palveluiden käyttöönoton vaatimuksia, kuten tietoturvaa ja tilaturvallisuutta sekä operatiivisia tarpeita. Lisäksi Nuotio analysoi tutkimuksessaan käyttöönoton eri vaiheita, kuten ennakkovalmisteluja, tietoliikenneinfrastruktuurin muutoksia ja vaikutuksia Kanta-Hämeen pelastuslaitoksen nykytilaan.

Tutkimuksen empiirinen osio perustui kvalitatiiviseen tutkimukseen, jossa hyödynnettiin teemahaastatteluja, osallistuvaa havainnointia, tekstianalyysiä ja benchmarking-menetelmiä.

Hyödyt: parantunut tietoturva ja tehokas viranomaisten yhteistyö

Tuloksissa korostuvat TUVE-palveluiden hyödyt, kuten parantunut tietoturva ja tehokkaampi viestintä viranomaisyhteistyössä. Tutkielma tarjoaa Kanta-Hämeen pelastuslaitokselle ja muille pelastuslaitoksille mallin TUVE-palveluiden käyttöönottoon ja turvallisuusvaatimuksien täyttämiseen. Tämä malli helpottaa valtakunnallisesti pelastustoimen TUVE-palveluiden käyttöönottoa ja sen ohjeistus voi hyödyttää myös muita viranomaisia sekä TUVE-ympäristön palveluntarjoajia.

– TUVE-palveluiden käyttöönottaminen luo yhteisen ICT-ympäristön koko pelastustoimelle. Tämä mahdollistaa yhteentoimivat ja vakioidut palvelut sekä synergiaedut muiden viranomaistoimijoiden kanssa, Jukka Nuotio toteaa.

Opinnäyte on luettavissa Kanta-Hämeen hyvinvointialueen intrassa sekä Tampereen ammattikorkeakoulun kirjaston tiloissa. Se on myös lähetetty pelastusalan kansallisen ohjausryhmän kautta Suomen pelastuslaitoksille hyödynnettäväksi.

Tarkemmin turvallisuusverkkotoiminnasta: Turvallisuusverkkotoiminta - Valtiovarainministeriö

Johtajaylihoitaja Jaana Myllymaa
ARTIKKELI
13.03.2025

Yhdessä onnistumme – Jaana Myllymaa edistää hoitotyön kehitystä ja hyvinvointia

Jaana Myllymaan mukaan vakaa johtaminen auttaa luomaan luottamusta.

Johtajaylihoitaja Jaana Myllymaa

Yhdessä onnistumme – Jaana Myllymaa edistää hoitotyön kehitystä ja hyvinvointia

ARTIKKELI / 13.03.2025

Jaana Myllymaan mukaan vakaa johtaminen auttaa luomaan luottamusta.

Johtajaylihoitaja Jaana Myllymaa

ARTIKKELI / 13.03.2025

Yhdessä onnistumme – Jaana Myllymaa edistää hoitotyön kehitystä ja hyvinvointia

Kanta-Hämeen hyvinvointialueella arki rakentuu vahvasti yhteistyölle, kehitykselle ja välittämiselle. Yksi tämän toiminnan keskeisistä voimahahmoista on johtajaylihoitaja Jaana Myllymaa, joka omistautuu hoitotyön kehittämiselle ja hyvinvoinnin edistämiselle.

Kutsumus ja kasvu hoitotyön johtajaksi

Hämeenlinnassa syntynyt Jaana on kulkenut pitkän matkan hoitotyön asiantuntijana. Sairaanhoitajaksi kouluttauduttuaan hän on erikoistunut muun muassa haava- ja kivunhoitoon ja työskennellyt niin erikoissairaanhoidossa kuin perusterveydenhuollossa. Terveystieteiden maisterin opintojen myötä hän siirtyi johtamistehtäviin, joissa pääsee vaikuttamaan laajemmin hoitotyön kehitykseen ja asiakaslähtöisyyteen.

Jaana kuvaa itseään innostuvaksi ja sosiaaliseksi, mutta samalla jämäkäksi ja harkitsevaksi johtajaksi.

– Teen päätökset kokonaisuuksia huomioiden ja vältän turhaa hötkyilyä. Vakaa johtaminen auttaa luomaan luottamusta, hän kertoo.

Yhteistä kehitystä ja hoitotyön laatua

Jaana toimii professiojohtajana, ja tähän rooliin kuuluu hoitotyön asiantuntijuuden ja kehittämisen edistäminen.

– Tavoitteeni on vahvistaa hoitotyön vaikuttavuutta ja yhdenvertaisuutta, sekä rohkaista kykyä uusien ratkaisujen löytämiseen. Yhteistyön merkitys on valtava, sillä professiojohtaminen on jaettua johtamista linjajohdon kanssa.

Erityisen ylpeä Jaana on Kanta-Hämeen hyvinvointialueella käynnistyvästä hoitotyön tutkimusklubista, joka on alkanut vuonna 2025.

– Se tarjoaa foorumin, jossa hoitotyön ammattilaiset voivat keskustella tutkimustiedosta ja jalkauttaa sitä käytäntöön. Kun hoitotyö perustuu tutkittuun tietoon, se parantaa hoidon laatua ja potilasturvallisuutta, hän toteaa.

Työyhteisön voima ja hyvä ilmapiiri

Jaana korostaa, kuinka tärkeää on rakentaa positiivista työilmapiiriä.

– Perusluonteeltani katson asioita positiivisin silmin, ja uskon, että innostus on tarttuvaa. Huumori kuuluu aina asiaan, ja kannustan kollegoitani jakamaan omia ideoitaan ja onnistumisiaan.

Työssä menestyminen perustuu vahvaan yhteistyöhön.

– Meillä on upea porukka, jossa professiojohtajat, eli lääketieteen, hoitotyön ja sosiaalihuollon johdossa, teemme tiivistä yhteistyötä. Tämä mahdollistaa aidosti asiakaslähtöisen ja yhdenvertaisen hoitotyön kehittämisen.

Hyvinvointi lähellä sydäntä

Vapaa-ajallaan Jaana panostaa omaan hyvinvointiinsa liikunnan ja luonnon avulla.

– Luonto ja liikunta ovat minulle tärkeitä voimavaroja. Rakastan juoksemista, kuntosalilla käyntiä ja kesäisin maastopyöräilyä, golfia ja purjelautailua. Talvella taas hiihtäminen ja laskettelu pitävät minut liikkeessä.

Rennompaa ajanviettoa tarjoaa rakas leipomisharrastus.

– Pulla kuuluu elämääni, ja bravuurini on perinteinen korvapuusti. Leipoessa mieli rauhoittuu, ja samalla voi ilahduttaa muita.

Katse tulevaisuuteen

Jaana näkee tulevaisuuden haasteina erityisesti osaavan hoitohenkilöstön saatavuuden turvaamisen.

– Meidän täytyy varmistaa, että hoitajilla on tarvittava osaaminen ja että he voivat tehdä työnsä hyvin. Tämä vaatii vahvaa johtamista sekä kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä. Meillä on mahdollisuus vaikuttaa siihen, millainen hoitotyön tulevaisuus on. Olen ylpeä siitä, että saamme tehdä tätä työtä yhdessä.

Ahveniston sairaalan blogin kuvituskuva
ARTIKKELI
12.03.2025

Blogi: Assi-sairaala valmistuu – inhimillisyyttä ja sujuvaa hoitoa kaikille

Pian kanta-hämäläiset saavat käyttöönsä modernin, toimivan ja inhimillisen sairaalan.

Ahveniston sairaalan blogin kuvituskuva

Blogi: Assi-sairaala valmistuu – inhimillisyyttä ja sujuvaa hoitoa kaikille

ARTIKKELI / 12.03.2025

Pian kanta-hämäläiset saavat käyttöönsä modernin, toimivan ja inhimillisen sairaalan.

Ahveniston sairaalan blogin kuvituskuva

ARTIKKELI / 12.03.2025

Blogi: Assi-sairaala valmistuu – inhimillisyyttä ja sujuvaa hoitoa kaikille

Kanta-Hämeen keskussairaalan uudistaminen käynnistyi jo vuonna 2015, ja minä hyppäsin mukaan hankkeeseen vuotta myöhemmin. Nyt, kymmenen vuoden työn jälkeen, hanke on loppusuoralla – uusi sairaala valmistuu vuoden loppuun mennessä. Tämä matka on ollut täynnä haasteita ja muutoksia, mutta yhdessä olemme vieneet hankkeen maaliin. Pian kanta-hämäläiset saavat käyttöönsä modernin, toimivan ja inhimillisen sairaalan.

Alusta asti suunnittelun lähtökohtana ovat olleet potilaan ja asiakkaan tarpeet. Olemme yhdessä sairaalan henkilökunnan, asiakasedustajien ja rakentajien kanssa pohtineet, miten voimme toteuttaa visiomme Maailman inhimillisin sairaala käytännössä. Keskeistä on ollut se, että ihminen kohdataan ihmisenä. Samalla olemme halunneet varmistaa, että henkilökunnalla on hyvät työskentelyolosuhteet ja että sairaala palvelee kaikkia – iästä, liikuntakyvystä tai kielestä riippumatta. Koska sairaalan rakentaminen on myös iso taloudellinen päätös, olemme tehneet harkittuja valintoja, jotta käytettävissä olevat resurssit saadaan kohdennettua parhaalla mahdollisella tavalla.

Tämä hanke on ollut aidosti yhteinen ponnistus. Hankesuunnitteluvaiheessa työhön osallistui yli 200 ammattilaista, ja viime vuonna lähes 600 työntekijää pääsi tutustumaan tuleviin työtiloihinsa työmaavierailuilla. Hoitotyön ammattilaiset ovat olleet mukana varmistamassa, että laitteet ja varusteet sijoittuvat loogisesti ja tukevat sujuvaa arkea. Myös potilaita ja asiakasryhmiä on kuultu: esimerkiksi lapset ovat päässeet vaikuttamaan pääaulan leikkitilaan ja arvioimaan hoitotilojen videotaideteosta.

Rakentaminen on ollut mittava urakka myös tekijöilleen. Työmaalla on työskennellyt enimmillään 500 ammattilaista, ja hanke on tuonut työtä ja elinvoimaa myös alueen yrityksille. Monelle on ollut erityinen kunnia rakentaa sairaalaa, joka palvelee omaa kotiseutua ja sen asukkaita. Yhteistyö on ollut avainasemassa, ja nyt työmaalla keskitytään vastaanottovaiheeseen, käyttöönottoon ja muuton valmisteluun.

Uusi sairaala ei ole vain erikoissairaanhoidon keskus, vaan se tarjoaa myös perusterveydenhuollon palveluita, Hämeenlinnan läntisiä alueita palvelevan pelastusaseman sekä kaikille avoimen ravintolan. Tämä sairaala on tehty palvelemaan kaikkia kanta-hämäläisiä – nyt ja tulevaisuudessa.

Sairaalan palveluista ja tulevaisuudesta kerrotaan lisää Asukasinfossa 19.3.2025 klo 16.30–18 Hämeenlinnan Raatihuoneen valtuustosalissa. Tilaisuuteen voi osallistua myös etäyhteydellä Teamsin kautta. Tervetuloa kuulolle ja keskustelemaan!

Eeva Rikkilä-Kettunen
Projektijohtaja

Eeva Rikkilä-Kettunen on Assi-sairaalahankkeen projektijohtaja, jonka sydän sykkii inhimilliselle ja käyttäjälähtöiselle sairaalasuunnittelulle. Hänellä on vankka kokemus suurten hankkeiden johtamisesta ja kehittämisestä. Eeva on lämminhenkinen ja määrätietoinen asiantuntija, joka haluaa varmistaa, että uusi sairaala palvelee sekä potilaita että henkilöstöä parhaalla mahdollisella tavalla. Hänen johdollaan Assi-sairaala on muotoutunut paikallisten ihmisten tarpeisiin sopivaksi, moderniksi ja viihtyisäksi hoitopaikaksi.

Sisältöjulkaisija

TAPAHTUMAT
19.03.2025, klo 16.30-18.00

Assin väestöinfo – Ahveniston sairaala avautuu vuoden kuluttua

Mitä palveluja uusi sairaala tuo tullessaan?

Assin väestöinfo – Ahveniston sairaala avautuu vuoden kuluttua

TAPAHTUMAT / 19.03.2025, klo 16.30-18.00

Mitä palveluja uusi sairaala tuo tullessaan?

Assin väestöinfo – Ahveniston sairaala avautuu vuoden kuluttua

TAPAHTUMAT / 19.03.2025, klo 16.30-18.00

Paikka: Raatihuoneen Valtuustosali + Teams

Assin väestöinfo – Ahveniston sairaala avautuu vuoden kuluttua

TAPAHTUMAT / 19.03.2025, klo 16.30-18.00

Paikka: Raatihuoneen Valtuustosali + Teams

Assi avautuu vuoden kuluttua – mitä palveluja uusi sairaala tuo tullessaan?

Hämeenlinnassa järjestetään 19.3.2025 väestöinfo, jossa asukkailla on mahdollisuus kuulla, millaisia palveluja uusi Ahveniston sairaala, tuttavallisemmin Assi tuo tullessaan. Assi on Suomen moderneimpia sairaalahankkeita, ja sen tavoitteena on uudistaa terveydenhuollon palvelut käyttäjälähtöisemmiksi, tehokkaammiksi ja digitaalisuutta hyödyntäviksi.

Väestöinfossa esitellään tulosaluejohtajien toimesta, miltä Assin kokonaisuus näyttää eri erikoissairaanhoidon palvelujen näkökulmasta.

Tilaisuus järjestetään Hämeenlinnan Raatihuoneen Valtuustosalissa, mutta osallistuminen on mahdollista myös Teamsin kautta. Paikan päällä osallistujamäärä on rajoitettu.

Osallistu verkossa tapahtumaan tästä.