Ptv Service Display

Ennakoiva kuntoutus

Ennakoivan kuntoutuksen ammattilaiset tukevat ja auttavat edistämään itsenäistä elämää kotona.

Onko sinulla tai läheiselläsi:

  • Liikkuminen kotona tai ulkona vaikeutunut?
  • Onko seisomaan nousu vaikeaa ilman käsien tukea?
  • Onko portaissa liikkuminen hankalaa?
  • Tarvitsetko enemmän apua päivittäisissä toiminnoissa, ja tekeekö joku muu raskaat kotityöt?
  • Onko kotoa lähteminen vaikeaa, esimerkiksi kaupassa käynti, parturissa käynti tai tuttavien tapaaminen?
  • Onko liikkumisesi hidastunut? Tuntuuko kodin ulkopuolisten asioiden hoitaminen raskaalta? Oletko kaatunut tai pelkäätkö kaatumista?

Jos tunnistat itsesi tai läheisesi, tee Kaatumisseula ja ota tarvittaessa yhteyttä kuntoutuksen Ensilinjaan.

Toimi näin

Palvelu on tarkoitettu kaikille Kanta-Hämeen alueen asukkaille. Palveluun et tarvitse lähetettä. Palvelu on maksullista yli 18-vuotiaille.

Täytä Kaatumisseula. Löydät sen digitaalisista asiointikanavista. Jos saat 6-14 pistettä Kaatumisseulasta, ota yhteyttä kuntoutuksen Ensilinjaan puhelimitse tai Terveys-chatin kautta.

Jos sinulla on Oma Hämeen kotihoito tai palvelusetelillä kotihoidon palvelu, ota yhteyttä ikäihmisten asiakasohjaukseen.

Asioi digitaalisesti

Oma Häme -sovellus

Oma Häme -mobiilisovellus kokoaa hyvinvointialueen palvelut yhteen sovellukseen. Sovelluksesta löydät tietoa hyvinvointisi ja terveytesi tueksi.

Kun olet kirjautunut sovellukseen, voit

  • tarkastella ajanvarauksiasi, laboratoriotuloksiasi sekä ammattilaisten kirjauksia
  • olla turvallisesti yhteydessä sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammattilaiseen videoyhteyden, digipolkujen tai chatin välityksellä
  • täyttää digitaalisen esitietokyselyn
  • asioida läheisesi tai lapsesi puolesta
  • tarkastella digipolkujasi
  • siirtyä OmaKantaan, OmaKelaan ja Kansalaisen terveyspalveluihin.

Sovelluksen voit ladata sovelluskaupastasi. Voit kirjautua palveluun myös osoitteessa omahame.fi. Kirjautuminen vaatii vahvan tunnistautumisen joko pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.

Verkkosivu

Terveys-chat

Terveys-chatistä löydät sairaanhoitajan, fysioterapian, mielenterveys- ja päihdepalveluiden sekä suun terveydenhuollon chatit yhdestä paikasta.

Löydät chatin Oma Häme -sovelluksesta, jonka voit ladata sovelluskaupasta. Voit aloittaa chatin myös Oma Hämeen verkkosivuilta. Asiointi palvelussa vaatii vahvan tunnistautumisen henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.

Terveys-chat alkaa joko oirekyselyn täyttämisellä tai valitsemalla ajanvaraukseen liittyvät asiat.

Jos täytät oirekyselyn, sinut ohjataan suoraan sopivan terveydenhuollon ammattilaisen luo. Kyselyllä varmistetaan, että saat apua juuri oikealta taholta – tehokkaasti ja ilman turhaa odottelua.

Jos asiasi koskee ajanvarausta, voit valita ajanvaraukseen liittyvät asiat suoraan aloitusvalikosta.

Palvelu on avoinna maanantaista perjantaihin klo 8–20 ja sen ammattilaiset ovat tavoitettavissa seuraavasti:

• Sairaanhoitaja ja lääkäri: ma–pe klo 8–20

• Mielenterveys- ja päihdepalvelut: ma–pe klo 13–15

• Fysioterapia: ma–pe klo 8–15 (ajalla 21.7.–8.8. klo 12–15)

• Suun terveydenhuolto: ma–pe klo 8–14

Jos asioit tarvitsemasi ammattilaisen paikallaoloajan ulkopuolella, kiireellinen asia ohjautuu sairaanhoitajalle. Kiireettömissä asioissa asiakas voit tallentaa täyttämäsi oirekyselyn ja palata chattiin, kun asiaa hoitava ammattilainen on paikalla.

Kun Terveys-chat on kiinni, voit kuitenkin täyttää oirekyselyn. Kysely ohjaa sinut ottamaan yhteyttä päivystykseen tai hätänumeroon, jos se toteaa asiasi olevan kiireellinen. Muussa tapauksessa esitietolomake nopeuttaa asioinnin aloittamista, kun palaat chattiin sen aukioloaikana.

Terveys-chatissa voit asioida myös toisen henkilön, esimerkiksi lapsen puolesta, kun valtuutus on tehty Suomi.fi-verkkopalvelussa.

Normaalit aukioloajat

Terveys-chatin aukioloajat.
  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 20:00

Poikkeusaukioloajat

20.06.2025 juhannusaatto

Suljettu

19.06.2025 - 19.06.2025
  • Torstai 08:00 - 18:00
Verkkosivu
Soita

Kuntoutuksen Ensilinja

Missä asioissa voin asioida kuntoutuksen Ensilinjassa?

  • Jos sinulla on uusi nivel- tai lihasoire, joka ei ole syntynyt tapaturman seurauksena
  • Ajanvaraus: Palvelussa voi varata aikoja Oma Hämeen perusterveydenhuollon fysioterapeutille.
  • Ajan peruutukset seuraaviin palveluihin: Kuntoutuksen ryhmäajat, fysioterapian, jalkaterapian, toimintaterapian ja puheterapeutin vastaanottoajat perutaan kuntoutuksen keskitetystä puhelinpalvelusta.
  • Yhteydenottopyynnöt: Jalka- ja toimintaterapia sekä aikuisten palvelusetelit ja maksusitoumukset

Hattulalaiset asukkaat soittavat edelleen tuttuun numeroon 03 629 6601 kuntoutuksen asioissa.

Jos haluat perua varaamasi ajan, kirjoita viestiin PERUUTUS, asiakkaan nimi, syntymäaika ja peruttava aika.

Voit lähettää tekstiviestin mihin vuorokauden aikaan tahansa. Vastaamme sinulle puhelinpalvelumme aukioloaikoina, joko saman päivän aikana tai seuraavana arkipäivänä.

Lähetämme osalle Ensilinjaan soittaneista tekstiviestin, jossa pyydämme palautetta. Viesti tulee numerosta 18220. Kyselyyn vastaaminen on maksutonta ja vapaaehtoista. Käsittelemme vastaukset niin, ettei yksittäisiä vastaajia voi tunnistaa.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

  • Maanantai - Perjantai 08:00 - 14:00

Poikkeusaukioloajat

20.06.2025 juhannusaatto

Suljettu

21.06.2025 juhannuspäivä

Suljettu

Kunnat

Forssa, Hattula, Hausjärvi, Humppila, Hämeenlinna, Janakkala, Jokioinen, Loppi, Riihimäki, Tammela, Ypäjä

Forssa, Hattula, Hausjärvi, Humppila, Hämeenlinna, Janakkala, Jokioinen, Loppi, Riihimäki, Tammela, Ypäjä

Kuntoutuksen tekstiviestinumero

Voit asioida kuntoutuksen Ensilinjassa näissä tilanteissa:

  • Jos sinulla on uusi nivel- tai lihasoire, joka ei ole syntynyt tapaturman seurauksena​.
  • Haluat varata ajan Oma Hämeen perusterveydenhuollon fysioterapeutille.​
  • Haluat peruuttaa ajan johonkin näistä palveluista: kuntoutuksen ryhmäajat, fysioterapian, jalkaterapian, toimintaterapian ja puheterapeutin vastaanottoajat.
  • Haluat jättää yhteydenottopyynnön jalka- tai toimintaterapiaan tai aikuisten palveluseteleihin ja maksusitoumuksiin liittyen.

Tekstiviestinumero on tarkoitettu ajan peruutuksille, kuulo- ja puhevammaisille sekä tulkkauspalveluita tarvitseville asiakkaille.

Jos tarvitset Ensilinjan palvelua muulla kielellä kuin suomeksi, lähetä numeroon tekstiviesti. Kirjoita viestiin oman kielesi nimi suomeksi tai englanniksi. Kirjoita esimerkiksi ”English” tai ”arabia”. Soitamme tulkin kanssa takaisin sinulle siihen numeroon, josta lähetit viestin.

Jos haluat perua varaamasi ajan, kirjoita viestiin PERUUTUS, asiakkaan nimi, syntymäaika ja peruttava aika.

Voit lähettää tekstiviestin mihin vuorokauden aikaan tahansa. Vastaamme sinulle puhelinpalvelumme aukioloaikoina, joko saman päivän aikana tai seuraavana arkipäivänä.

Huom! Älä lähetä multimediaviestejä, kuten kuvia.

Puhelin

Normaalit aukioloajat

Tekstiviestin voi lähettää palveluun kaikkina aikoina (24/7).

Avoinna ympäri vuorokauden.

Poikkeusaukioloajat

01.01.2026 uudenvuodenpäivä

Suljettu

06.01.2026 loppiainen

Suljettu

03.04.2026 pitkäperjantai

Suljettu

05.04.2026 1.pääsiäispäivä

Suljettu

06.04.2026 2. pääsiäispäivä

Suljettu

01.05.2026 vappu

Suljettu

14.05.2026 helatorstai

Suljettu

24.05.2026 helluntai

Suljettu

20.06.2025 juhannusaatto

Suljettu

21.06.2025 juhannuspäivä

Suljettu

01.11.2025 pyhäinpäivä

Suljettu

06.12.2025 itsenäisyyspäivä

Suljettu

24.12.2025 jouluaatto

Suljettu

25.12.2025 joulupäivä

Suljettu

26.12.2025 tapaninpäivä

Suljettu

Kunnat

Forssa, Hattula, Hausjärvi, Humppila, Hämeenlinna, Janakkala, Jokioinen, Loppi, Riihimäki, Tammela, Ypäjä

Löydä lisätietoa verkosta

Sähköinen kaatumisvaaran itsearviointikysely (Kaatumisseula)

Sähköinen kaatumisvaaran itsearviointikyselyllä voit arvioida karkealla tasolla, kuinka suuressa kaatumisen vaarassa olet.

Verkkosivu

Palvelu on maksullista yli 18-vuotiaille.