Murupolku
Etsitkö tietoa kausirokotusten ajanvarauksesta?
Digitaalinen asiointi
Digitaalinen asiointi
Tältä sivulta löydät kaikki digitaalisen asioinnin palvelumme. Voit käyttää digipalveluita joko kirjautumalla asiointipalveluun tai lataamalla Oma Häme -sovelluksen.
Kirjautuminen vaatii vahvan tunnistautumisen joko henkilökohtaisilla pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.
Ruuhkatiedote: ota yhteyttä vain yhden kanavan kautta
Chatit
Nopeaa apua ja tukea chatin kautta
Chatin kautta saat keskusteluyhteyden ammattilaisiimme.
Digitaalinen asioinnin palveluita
Voi varata aikoja ja tarkastella ajanvarauksiasi kirjautumalla asiointipalveluumme.
Aikojen varaaminen ja tarkasteleminen onnistuu myös Oma Häme -sovelluksessa, jonka voit ladata sovelluskaupastasi.
Haluatko varata ajan puhelimitse?
Linkit sosiaali- ja terveyspalveluihin (yhteystiedot palveluihin löydät kunkin palvelun yhteydestä)
Terveysasemien yhteystiedot (valitse sivulta ensin oma paikkakuntasi)
Jos olet huolissasi ihmisestä, joka ei mielestäsi pysty vastaamaan huolenpidostaan, terveydestään tai turvallisuudestaan, voit tehdä ilmoituksen asiasta. Huolta voi aiheuttaa esimerkiksi yksin asuvan aikuisen tai lapsiperheen elämänhallinnan ongelmat tai ikäihmisen arjen haasteet. Ilmoituksen voi tehdä kuka tahansa, joka on huolestunut toisen henkilön elämäntilanteesta.
Ilmoituksesi perusteella sosiaalipalvelujen ammattilaiset arvioivat avun tarpeen ja millaista apua henkilön tai perheen elämäntilanteeseen voidaan tarjota.
Tuen tarpeen ilmoitus, aikuiset
Tuen tarpeen ilmoitus, ikäihmiset
Yhteydenotto sosiaalihuoltoon lapsiperheen tuen tarpeen arvioimiseksi
- Yhteydenotto sosiaalihuoltoon tehdään yhdessä asiakkaan kanssa, kun herää huoli lapsen tai perheen tuen tarpeesta. Yksityishenkilönä voit ottaa tällä lomakkeella yhteyttä, kun toivot oman tai perheesi tuen tarpeen selvittämistä. Mikäli ammattilaisella ei ole asiakkaan/lapsen huoltajan suostumusta yhteydenottoon, tulee huolesta tehdä lastensuojeluilmoitus.
- Tee lastensuojeluilmoitus, kun epäilet, että lapsen lastensuojelun tarve tulee selvittää. Ammattilaisella on aina velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus. Lisätietoa siitä, missä tilanteissa lastensuojeluilmoitus tulee tehdä ja muuta tietoa lastensuojeluilmoitukseen liittyen löydät THL:n lastensuojelun käsikirjasta.
Lastensuojelun käsikirja (THL)
Ennakollinen lastensuojeluilmoitus
- Ennakollinen lastensuojeluilmoitus tehdään ennen lapsen syntymää, jotta voidaan arvioida perheen mahdollisesti tarvitseman tuen tarve jo raskauden aikana. Ammattilaisilla on velvollisuus tehdä ilmoitus, mutta voit tehdä ilmoituksen myös yksityishenkilönä, mikäli toivot oman tai toisen henkilön tuen tarpeen selvittämistä.
Ilmoituksen voi tehdä lapsi itse, vanhempi, isovanhempi, muu läheinen, naapuri tai viranomainen, joka on huolestunut lapsesta tai nuoresta.
Yhteydenotto sosiaalihuoltoon lapsiperheen tuen tarpeen arvioimiseksi
- Yhteydenotto sosiaalihuoltoon tehdään yhdessä asiakkaan kanssa, kun herää huoli lapsen tai perheen tuen tarpeesta. Yksityishenkilönä voit ottaa tällä lomakkeella yhteyttä, kun toivot oman tai perheesi tuen tarpeen selvittämistä. Mikäli ammattilaisella ei ole asiakkaan/lapsen huoltajan suostumusta yhteydenottoon, tulee huolesta tehdä lastensuojeluilmoitus.
- Tee lastensuojeluilmoitus, kun epäilet, että lapsen lastensuojelun tarve tulee selvittää. Ammattilaisella on aina velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus. Lisätietoa siitä, missä tilanteissa lastensuojeluilmoitus tulee tehdä ja muuta tietoa lastensuojeluilmoitukseen liittyen löydät THL:n lastensuojelun käsikirjasta.
Lastensuojelun käsikirja (THL)
Ennakollinen lastensuojeluilmoitus
- Ennakollinen lastensuojeluilmoitus tehdään ennen lapsen syntymää, jotta voidaan arvioida perheen mahdollisesti tarvitseman tuen tarve jo raskauden aikana. Ammattilaisilla on velvollisuus tehdä ilmoitus, mutta voit tehdä ilmoituksen myös yksityishenkilönä, mikäli toivot oman tai toisen henkilön tuen tarpeen selvittämistä.
Löydät alla olevan linkin kautta sekä tulostettavia että verkossa täytettäviä ja lähetettäviä lomakkeita.
Voit asioida Oma Hämeessä käytössä olevissa digitaalisissa asiointikanavissa toisen henkilön puolesta, jos sinut on tähän valtuutettu. Puolesta asiointia hyödynnetään uudessa Oma Häme -mobiilisovelluksessamme sekä näiltä verkkosivuilta löytyvissä chat-palveluissamme (sivun alakulman "Aloita chat").
Videovastaanottopalvelun avulla voit osallistua etäryhmätapahtumiin tai yksittäisiin vastaanottoihin videon välityksellä. Videovastaanotolle liittyminen tapahtuu Oma Häme -sovelluksen kautta tai kirjautumalla asiointipalveluun.
Reseptien uusiminen ja tarkastelu onnistuu OmaKannan kautta.
Voit tarkastella ammattilaisen kirjauksia kirjautumalla asiointipalveluumme.
Ammattilaisen kirjaukset löydät myös Oma Häme -sovelluksesta, jonka voit ladata sovelluskaupastasi.
Etäryhmään voivat osallistua kaikki Kanta-Hämeen asukkaat. Etäryhmän sisällön mukaan osallistuminen voi olla rajattua tiettyyn asiakasryhmään.
Diabetesriskissä olevan digipolku
Diabetesriskissä olevan digipolulla voit testata sairastumisriskisi. Sieltä saat myös keinoja elintapojesi muuttamiseksi ja diabetesriskin pienentämiseksi.
Omahoito-linkkejä
Omahoito
Tähän osioon on koottu palveluita, joiden avulla saat tukea omaan tilanteeseesi. Palvelut löytyvät myös Oma Häme -sovelluksen/asiointialustan Omahoito-osiosta.
Katso lisää hyvinvointia tukevia tietopaketteja, linkkejä ja omahoito-ohjelmia
Jos tarviset tietoa hoitosi tueksi tai haluat katsoa sinulle tilanteeseesi sopivia sosiaalipalveluja, tutustu palvelupolkuihin.
Omaolon* sähköinen terveystarkastus arvioi elintapojasi ja henkistä hyvinvointiasi. Terveystarkastus kertoo, miten elintapasi vaikuttavat arvioituun elinikääsi ja sairastumisriskeihisi.
*Omaolo on CE-merkitty lääkinnällinen laite
Terapianavigaattorissa kartoitetaan elämäntilannettasi sekä ongelmia tai vaikeuksia, joita olet saattanut kokea. Tietojen avulla sinut voidaan ohjata sopivimman avun tai tuen piiriin.
Kun olet vastannut kyselyyn, saat koodin, jonka voit toimittaa ammattilaiselle. Terapianavigaattorin täyttäminen sujuvoittaa hoidon tarpeen arviointia ja palveluihin pääsyä.
Omaolon* hyvinvointivalmennukset
Hyvinvointivalmennukset ovat ilmaisia ja kannustavat sinua muuttamaan elämäntapojasi. Valmennukset antavat ohjeita ja seuraavat edistymistäsi tehtävien avulla. Voit aloittaa hyvinvointivalmennuksia itsenäisesti tai ammattilaisen suosittelemana.
Tai valitse suoraan joku seuraavista:
Alkoholinkäytön vähentäminen
Arjen harmituksen vähentäminen
Lapsiperheiden valmennusohjelma
Liikuntaohjelma terveysliikkujille
Painonhallinta
Positiivinen vuorovaikutus parisuhteessa
Ristiriitojen ratkaisu parisuhteessa
Terveyttä edistävä ravinto
Tupakoinnin lopettaminen
Univalmennus
*Omaolo on CE-merkitty lääkinnällinen laite
Digiasiointi: asiakirjojen tilaus
Potilasasiakirjojen ja sosiaalihuollon asiakastietojen tilaaminen
Tältä sivulta löydät linkit potilasasiakirjojen ja sosiaalihuollon asiakastietojen tilaamiseen.
Lisää Kanta-Hämeen hyvinvointialueella käytettäviä lomakkeita löydät Täytä lomake -sivustolta.
Voit tilata potilasasiakirjoja, tarvitset tunnistautumiseen mobiilivarmenteen tai pankkitunnukset.
Potilasasiakirjojen tilaaminen
Puhelinvaihde ja hyvinvointialueen palveluiden yhteystiedot
Puhelinvaihde ja palveluiden yhteystiedot
Oma Hämeen päävaihde: 03 629 629
(avoinna arkisin klo 8–16)
Kanta-Hämeen keskussairaalan vaihde: 03 6291
(avoinna ma–pe klo 7–17)