Web-sisällön esitys

Yhteystietokortti: Oma Häme -sovellus

Sisältöjulkaisija

UUTINEN
14.01.2025

Tervakosken terveysaseman vastaanotot tilapäisesti suljettuna 15.1.-24.1.

Varatut ajat siirretään Turengin terveysasemalle.

Tervakosken terveysaseman vastaanotot tilapäisesti suljettuna 15.1.-24.1.

UUTINEN / 14.01.2025

Varatut ajat siirretään Turengin terveysasemalle.

UUTINEN / 14.01.2025

Tervakosken terveysaseman vastaanotot tilapäisesti suljettuna 15.1.-24.1.

Tervakosken terveysaseman lääkäri- ja hoitajavastaanotot ovat henkilöstövajeen vuoksi tilapäisesti suljettuna 15.–24. tammikuuta.

Puheluihin vastataan ja potilaat hoidetaan keskitetysti Turengin terveysasemalta käsin. Jo varatut vastaanottoajat siirretään Turengin terveysasemalle.

Piirretty kuva hoitajista
UUTINEN
14.01.2025

Oma Häme pilotoi lähipalvelumallia Tammelassa

Kokeilujakson aikana kartoitetaan asiakkaiden tarpeita ja testataan uusia toimintamalleja.

Piirretty kuva hoitajista

Oma Häme pilotoi lähipalvelumallia Tammelassa

UUTINEN / 14.01.2025

Kokeilujakson aikana kartoitetaan asiakkaiden tarpeita ja testataan uusia toimintamalleja.

Piirretty kuva hoitajista

UUTINEN / 14.01.2025

Oma Häme pilotoi lähipalvelumallia Tammelassa

Oma Häme pilotoi uudenlaista lähipalvelumallia tänä vuonna Tammelassa. Helmikuussa alkavan kokeilun aikana neuvolan ja perusterveydenhuollon vastaanottopalveluita sekä tarjotaan tammelalaisille Forssan terveyskeskuksessa sekä Tammelan terveysasemalla uuden lähipalvelumallin mukaisesti. 

Hammashoitolan toiminta jatkuu Tammelassa ennallaan terveysasemalla. Fimlab siirtää omalla päätöksellään laboratoriopalvelunsa Tammelasta Forssaan 1. helmikuuta alkaen. Mielenterveys- ja päihdepalvelut sekä sosiaalipalvelut jatkavat lähipalvelukäytäntöjään entiseen malliin.
 
Lähipalvelupilotin avulla kartoitetaan lähipalvelujen tarvetta ja kehitetään sosiaali- ja terveyspalveluja eri asiakasryhmien tarpeiden mukaisesti. Kokeiltavaa toimintamallia peilataan myös suunniteltuihin palvelurakenteen muutoksiin. Samalla otetaan käyttöön uusia toimintatapoja, joilla voidaan taata henkilöstön riittävyys suhteessa palvelurakenteeseen. Henkilöstö on ollut tiiviisti mukana suunnittelemassa uusia toimintamalleja sekä valmistelemassa helmikuussa alkavaa pilottia. 
 
Kokeilun aikana pohdinnassa on muun muassa, miten palveluita voidaan tuottaa sille väestöryhmälle, jonka pääsy palveluihin on vaikeutunut. Ensi vaiheen arvioinnit ovat osoittaneet, että uuden toimintamallin lähipalveluista hyötyisivät pääsääntöisesti sellaiset asiakasryhmät, jotka käyttävät useita kunnan ja hyvinvointialueen palveluita. 
 
Pilotin aikana Oma Hämeen ammattilaisten on tarkoitus edistää osallistavan toimintakulttuurin leviämistä hyvinvointialueella ja tehdä tiivistä yhteistyötä kunnan nuorisotyön, diakonian, työllisyyspalveluiden ja järjestöjen kanssa. Tavoitteena on kehittää yhteistyössä asukkaiden ja sidosryhmien tarpeita vastaava toimintamalli.

Oma Häme kehittää sote-palvelujaan tänä vuonna yhä vahvemmin aluevaltuuston keväällä 2024 tekemien palveluverkkopäätösten mukaisesti. Lähipalvelumalli on osa tätä kehittämistyötä. 

Nämä asiat muuttuvat helmikuussa 

Neuvolan ja perusterveydenhuollon vastaanottopalveluita tarjotaan tammelalaisille pääsääntöisesti Forssan terveyskeskuksessa 17. helmikuuta alkaen. Tammelan terveysasemalla on rajatusti vastaanottoaikoja, joiden tarvetta seurataan ja arvioidaan pilotin aikana. Lähipalvelun tarve arvioidaan hoidontarpeen arvioinnin yhteydessä asiakaskohtaisesti.

Avoterveydenhuollon palvelut

•    Kiireettömän hoidon ajanvaraus ja neuvonta p. 034 191 2141. Aikuisneuvonta p. 034 191 2254
•    Voit asioida myös Oma Häme -mobiilisovelluksen kautta tai kirjautua sairaanhoitaja-chatiin verkkosivujemme kautta. Chat on avoinna ma–pe klo 8–20. 
•    Puhelinnumerot tulevat muuttumaan lähikuukausina puhelinuudistuksen myötä, mistä tiedotetaan myöhemmin erikseen.

Jos tarvitset kiireellistä hoitoa, soita Päivystysapu 116 117, kiireellisen hoidon ensilinjaan. Numero on avoinna ympäri vuorokauden.

Lasten- ja äitiysneuvolan palvelut 

•    Neuvolan ensilinja 03 6296200 sekä neuvola-chat palvelevat ma, ke ja to klo. 8-15 sekä ti ja pe klo 8-12. 
•    Tammelasta tutut neuvolan terveydenhoitajat ottavat asiakkaitaan vastaan Forssassa.

Laboratorio

Fimlab siirtää omalla päätöksellään laboratoriopalvelunsa Tammelasta Forssaan 1. helmikuuta alkaen. Kanta-Hämeen alueen asukkaat voivat jatkossakin asioida kaikissa Kanta-Hämeen, Pirkanmaan ja Päijät-Hämeen Fimlab-toimipisteissä. Ajantasaiset tiedot toimipisteistä ja aukioloajoista löytyvät Fimlabin sivuilta.

Hammashoitolan toiminta jatkuu Tammelassa ennallaan terveysasemalla. 

Mielenterveys- ja päihdepalvelut sekä sosiaalipalvelut jatkavat toimintaansa entiseen malliin.

Piirretty sairaala
UUTINEN
14.01.2025

Turengin terveysaseman kiirevastaanotto muuttuu ajanvarauspoliklinikaksi 27. tammikuuta

Ambulanssia tarvitsevat potilaat kuljetetaan jatkossa Riihimäelle tai Hämeenlinnaan.

Piirretty sairaala

Turengin terveysaseman kiirevastaanotto muuttuu ajanvarauspoliklinikaksi 27. tammikuuta

UUTINEN / 14.01.2025

Ambulanssia tarvitsevat potilaat kuljetetaan jatkossa Riihimäelle tai Hämeenlinnaan.

Piirretty sairaala

UUTINEN / 14.01.2025

Turengin terveysaseman kiirevastaanotto muuttuu ajanvarauspoliklinikaksi 27. tammikuuta

Turengin terveysaseman kiirevastaanotto Janakkalassa muuttuu ajanvarauspoliklinikaksi 27. tammikuuta. Samalla ambulanssilla tuotavien, valvontaa tai toimenpiteitä vaativien, potilaiden vastaanotto päättyy ja terveysaseman tarkkailupaikat poistuvat käytöstä.

Ambulanssia tarvitsevat potilaat kuljetetaan 27. tammikuuta alkaen hoitotarpeen mukaisesti joko Riihimäelle Pulssi 77 -kiirevastaanotolle tai Kanta-Hämeen Keskussairaalan yhteispäivystykseen. 

Turengin terveysasemalla hoidetaan 27. tammikuuta alkaen ajanvarauksella potilaita, joiden terveydentila ei vaadi makuupaikkaa. Kuvantamismahdollisuutta Turengissa ei ole.
 
Myös Turengin terveysaseman asiakaspalvelupisteen aukioloaika muuttuu. Toimisto palvelee jatkossa arkisin klo 8-9.30 ja 14-15. Asiakkaiden ajanvaraus tai muu yhteydenotto onnistuu takaisinsoittonumeroiden kautta. Löydät numerot täältä: Kiireetön hoito terveysasemilla - Oma Häme

Voit myös asioida sähköisesti Oma Häme -mobiilisovelluksen tai verkkosivujemme kautta.

Puhekuplia.
UUTINEN
14.01.2025

Suun terveydenhuollon chat on kiinni 14.–17.1.

Saat suun terveydenhuoltoon yhteyden puhelimitse.

Puhekuplia.

Suun terveydenhuollon chat on kiinni 14.–17.1.

UUTINEN / 14.01.2025

Saat suun terveydenhuoltoon yhteyden puhelimitse.

Puhekuplia.

UUTINEN / 14.01.2025

Suun terveydenhuollon chat on kiinni 14.–17.1.

Saat suun terveydenhuoltoon yhteyden puhelimitse.

Katso tästä suun terveydenhuollon yhteystiedot

Pahoittelemme tilannetta!

Laskutuksen Ensilinjan puhelinpalvelu aloittaa 14.1.2025
UUTINEN
14.01.2025

Laskutuksen ensilinjan puhelinpalvelu aloittaa 14.1.2025

Puhelinnumero on 03 629 3179 arkisin klo 9-14 välillä

Laskutuksen Ensilinjan puhelinpalvelu aloittaa 14.1.2025

Laskutuksen ensilinjan puhelinpalvelu aloittaa 14.1.2025

UUTINEN / 14.01.2025

Puhelinnumero on 03 629 3179 arkisin klo 9-14 välillä

Laskutuksen Ensilinjan puhelinpalvelu aloittaa 14.1.2025

UUTINEN / 14.01.2025

Laskutuksen ensilinjan puhelinpalvelu aloittaa 14.1.2025

Perusterveydenhuollon, suun terveyden, erikoissairaanhoidon, mielenterveys- ja päihdepalveluiden ja vammaispalveluiden asiakaslaskutukseen liittyvä puhelinasiointi keskitetään yhteen ensilinjan numeroon 14.1.2025 alkaen. Keskittämisellä tavoitellaan jatkossa helpompaa ja selkeämpää yhteydenottotapaa laskutuspalveluihin sekä yhdenmukaisia ja laajempia aukioloaikoja puhelinasiointiin asiakkaille.   

Oma Hämeessä on ollut vuoden vaihteessa tietojärjestelmämuutoksia, jotka ovat ruuhkauttaneet asiakaspalvelua. Jos asiasi ei ole kiireellinen, niin toivomme yhteydenottoa meihin tammikuun ajan ensisijaisesti sähköpostilla asiakasmaksut(at)omahame.fi.  

14.1.2025 alkaen näiden palveluiden laskutus- ja asiakasmaksuasioissa on käytettävissä yksi puhelinnumero 03 629 3179 arkisin klo 9-14 välillä.  Laskulta löydät aina oikean yhteystiedon.  

Asiakasmaksuihin ja laskutukseen liittyvissä asioissa voit myös: 

  • Lähettää 24/7 sähköpostilla tiedustelua (huom. Sähköpostilla ei tule lähettää henkilötietoja) osoitteeseen: asiakasmaksut(at)omahame.fi. 

  • Asioida Oma Hämeen Chatbotin viestien kautta (löytyy Oma Hämeen mobiilisovelluksesta tai verkkosivujen oikeasta alalaidasta chat-ikkunasta) 

  • Käydä tarkastamassa, onko kysymykseesi jo vastattu Oma Hämeen verkkosivuilla Usein kysytyt kysymykset asiakasmaksuista ja laskuista kohdasta sekä asiakasmaksuista: Asiakasmaksut - Oma Häme 

Keskittäminen ei koske ikäihmisten, lastensuojelun tai osto- ja myyntilaskutuksen palveluita. 

Helppo ja nopea yhteys 

Yhteydensaanti asiakkaille helpottuu puhelinnumeron keskittämisen lisäksi siksi, kun puheluihin pyritään vastaamaan suoraan. Takaisinsoittoa käytetään vain ruuhkatilanteissa. Soittaessasi keskitettyyn numeroon sinun tulee valita ensin valikon kahdesta vaihtoehdosta se, mitä palveluita yhteydenottosi koskee (1=Perusterveydenhuollon, suun terveyden tai erikoissairaanhoidon asiakasmaksut ja 2= Mielenterveys- ja päihdepalveluiden tai vammaispalveluiden asiakasmaksut). Ammattilainen vastaa tiedotteen jälkeen suoraan puheluusi, joten älä sulje puhelua. Jos puheluusi ei vastata minuutin aikana, niin sinulle tarjotaan mahdollisuutta jatkaa jonottamista linjalla tai valita takaisinsoitto. Odotusajan maksu määräytyy operaattorisi hinnaston mukaisesti.  

UUTINEN
13.01.2025

Kulttuurimuutos työkykyjohtamisessa käänsi sairauspoissaolot laskuun Oma Hämeessä

Hyviin tuloksiin on päästy tavoitteellisella yhteistyöllä ja uudistamalla työkykyjohtamisen kulttuuria.

Kulttuurimuutos työkykyjohtamisessa käänsi sairauspoissaolot laskuun Oma Hämeessä

UUTINEN / 13.01.2025

Hyviin tuloksiin on päästy tavoitteellisella yhteistyöllä ja uudistamalla työkykyjohtamisen kulttuuria.

UUTINEN / 13.01.2025

Kulttuurimuutos työkykyjohtamisessa käänsi sairauspoissaolot laskuun Oma Hämeessä

Kanta-Hämeen hyvinvointialueen kotihoidon palvelualueella on onnistuttu merkittävästi parantamaan henkilöstön työkykyä ja vähentämään sairauspoissaoloja. Hyviin tuloksiin on päästy tavoitteellisella yhteistyöllä ja uudistamalla työkykyjohtamisen kulttuuria.


Anu Kinnunen, Anne Hintsala ja Anne Tuominen.

Oma Hämeen kotihoidon palvelualueella työkykyhaasteisiin ja sairauspoissaoloihin on löydetty monipuolisia ratkaisuja, joissa korostuvat erityisesti esihenkilöiden rooli, ratkaisukeskeisyys ja sitoutuminen.

Sairauspoissaolot ovat vähentyneet vuoden aikana keskimäärin 2,4 päivää henkilötyövuotta kohden – joissakin työyksiköissä sairauspoissaolot ovat vähentyneet jopa neljänneksellä.  Kustannussäästöt, joita sairauspoissaolojen vähentymisellä on saatu aikaan, ovat niin ikään merkittäviä: työkykyjohtamisen uudistuksilla on arvioitu saatavan jopa 540 000 euron säästöt.

Työkykyhaasteita ja sairauspoissaoloja ovat kotihoidon palvelualueella aiheuttaneet muun muassa mielenterveyteen ja jaksamiseen liittyvät ongelmat, tuki- ja liikuntaelinsairaudet sekä infektiot ja tapaturmat. Lisäksi liian vähäinen palautuminen työstä ja vähäiset vaikutusmahdollisuudet ovat nousseet esiin työkykyä heikentävinä tekijöinä.

Yhteistyö toi tuloksia

Tulosaluejohtaja Anne Hintsala ja kotihoidon päälliköt Anu Kinnunen ja Anne Tuominen nostavat esille yhteisten pelisääntöjen luomisen tärkeyden etenkin, kun niitä ei uudessa organisaatiossa aiemmin ollut.

– Aiemmin työkykyjohtamisen käytännöt vaihtelivat suuresti eri kunnissa. Yhtenäiset ja systemaattiset toimintamallit puuttuivat hyvinvointialueelle siirryttäessä, he toteavat.

Nyt käytäntöjä ja toimintamalleja on kirkastettu ja yhtenäistetty laajasti. Käytännön esimerkkinä Tuominen nostaa esiin keskustelut henkilöstön kanssa, jotka on tuotu osaksi toimintamallia. Tuomisen mukaan tämä on lisännyt luottamusta henkilöstön ja esihenkilöiden välillä, mikä mahdollistaa asioihin puuttumisen aikaisemmassa vaiheessa.

Toisena keskeisenä keinona Oma Hämeessä nähdään tiedolla johtaminen ja eri mittareiden tavoitteellinen seuranta. Kotihoidossa on otettu käyttöön mm. aktiivinen sairauspoissaolojen seuranta, jossa esihenkilöt analysoivat yksiköittäin poissaolotiedot kuukausittain.

Korvaavan työn mahdollisuuksia ja työtehtävien räätälöintiä työkyvylle sopivaksi on niin ikään onnistuttu lisäämään. Korvaavien tehtävien kartoittaminen kotihoidossa on joskus haasteellista, mutta Oma Hämeessä on tehty onnistuneita työkokeiluja esim. annosjakelulääkkeiden tarkastamisen parissa sekä kotihoidon etä- ja digikeskuksen palveluksessa.

Tavoitteet edelleen korkealla

Lisäksi kotihoidossa on panostettu yleisesti henkilöstön hyvinvointia ja jaksamista tukeviin toimiin. Muun muassa työstä palautumista on tuettu painottamalla työn tauottamista. Infektiot on saatu entistä paremmin hallintaan säännöllisellä hygieniaohjauksella ja kampanjoinnilla. Hämeen ammattikorkeakoulun sairaanhoidon opiskelijoiden kanssa on käynnistetty yhteistyö, jossa opiskelijat tuottavat työhyvinvointia ja jaksamista tukevia tietoiskuja henkilöstölle.

Työkykyjohtamisen tulokset ovat jo nyt olleet Oma Hämeen kotihoidossa vaikuttavia – joissakin työyksiköissä sairauspoissaolot ovat vähentyneet jopa neljänneksellä. 

– Tämä kertoo kulttuurimuutoksen voimasta ja yhteistyön merkityksestä, Tuominen toteaa.

Kotihoidon tavoitteena on jatkaa sairauspoissaolojen vähentämistä ja vahvistaa työkykyjohtamisen kulttuuria. Tavoitteet pysyvät kunnianhimoisina: vuonna 2025 sairauspoissaolot halutaan saada tippumaan 2,14 päivää per henkilötyövuosi.

– Työkykyjohtamisen onnistuminen vaatii monipuolisia toimenpiteitä ja yhteistyötä. Yksikään ratkaisu ei yksin riitä, mutta yhdessä ne luovat kestävän pohjan tulevaisuudelle, Hintsala kiteyttää.

Oma Hämeen kotihoidon palveluissa työskentelee lähes 700 vakituista ja yli 90 määräaikaista työntekijää.

Yhteistyöllä tuloksiin työkykyjohtamisessa

Oma Hämeen kotihoidon työkykyjohtaminen on onnistunut tiiviillä yhteistyöllä, jossa organisaation kaikilla toimijoilla on selkeästi määritelty rooli ja vastuut:

  • Johto on asettanut sairauspoissaolojen vähentämisen tavoitteeksi ja tarjosi keinoja toteutukseen.
  • Työhyvinvointiyksikkö tukee työkykytoimien käynnistämistä ja kehittämistä.
  • Esihenkilöt toimivat avainroolissa seurannassa, keskusteluissa ja toimenpiteiden toimeenpanossa.
  • Henkilöstö on osallistunut aktiivisesti tietoiskuihin ja kampanjoihin

Sisältöjulkaisija

Marika Lehtonen.
ARTIKKELI
10.01.2025

”Elintaparyhmä on vaikuttanut yllättävän paljon arkeeni ja hyvinvointiini”

Marika Lehtonen on saanut etäryhmästä paljon hyviä vinkkejä ja oivalluksia omaan arkeensa.

Marika Lehtonen.

”Elintaparyhmä on vaikuttanut yllättävän paljon arkeeni ja hyvinvointiini”

ARTIKKELI / 10.01.2025

Marika Lehtonen on saanut etäryhmästä paljon hyviä vinkkejä ja oivalluksia omaan arkeensa.

Marika Lehtonen.

ARTIKKELI / 10.01.2025

”Elintaparyhmä on vaikuttanut yllättävän paljon arkeeni ja hyvinvointiini”

Syksyllä 2024 elintapaohjauksen etäryhmään osallistunut Marika Lehtonen on saanut ryhmästä paljon hyviä vinkkejä ja oivalluksia omaan arkeensa. Lue Marikan ajatuksia etäryhmästä.

Voit tutustua etäryhmien toimintaan tarkemmin täällä

Mansikoita.
 

Marika Lehtonen.
Kuva: Marika Lehtonen

Miksi lähdit mukaan etäryhmään? Mitä kautta ohjauduit ryhmään?

Minulla on tyypin 1 diabetes, ja olin juuri käymässä omalla diabeteshoitajallani. Huomasin ohimennen käytävällä mainoksen etäryhmästä ja innostuin välittömästi. Minulla on ollut vuosikausia ongelmia painoni kanssa ja ajattelin, että saan etäryhmästä lisäpuhtia ja näkemyksiä painonhallintaan.

Miten elintaparyhmä on vaikuttanut arkeesi ja hyvinvointiisi?

Elintaparyhmä on vaikuttanut yllättävän paljon arkeeni ja hyvinvointiini. Lähdin aluksi mukaan vain ajatuksella, että ”katsotaan nyt”. Olen kuitenkin saanut paljon hyviä vinkkejä ja oivalluksia omaan toimintaani niin ruokailun, mielen hyvinvoinnin kuin liikunnankin suhteen.  

Esimerkiksi kaupassa tulee nyt enemmän tarkkailtua ostoksia ja valittua sydänystävällisiä tuotteita. Olen myös lisännyt kasvisten ja vihannesten määrää.

Ehkä suurin yllätys oli motivaation merkitys ja se, ettei kaikkea tarvitse tehdä hampaat irvessä. Jos välillä tulee kompastuskiviä, niin sitten vain jatketaan eteenpäin eikä lannistuta. 

Miten ryhmän tuki ja yhteisöllisyys ovat auttaneet sinua saavuttamaan tavoitteesi?

Oli mukava huomata, etten ole yksin näiden asioiden kanssa. On myös muita, jotka taistelevat samoista asioista.

Onko jokin erityinen hetki tai kokemus, joka on jäänyt mieleesi ryhmän toiminnasta?

Yleensä käsitellään aika vähän mielen hyvinvointia, ja siksi tämä aihealue oli ehkä se kaikista tärkein: herätellä miettimään juuri omia kokemuksia ja tuntemuksia.

Ryhmässä korostettiin, että vaikka välillä elämä ottaakin takapakkia, niin se ei tarkoita epäonnistumista. Ihan hyvällä omallatunnolla voi välillä vaikka herkutella.

Mikä etäryhmässä oli parasta?

Parasta oli se, että sai olla oma itsensä. Jos halusi kommentoida ääneen, sai kommentoida. Jos ei halunnut kommentoida ääneen, pystyi kirjoittamaan chatin puolelle kommentteja tai kysymyksiä.

Asiantuntijat ja muutkin etäryhmää pyörittävät henkilöt olivat todella mukavia. Oli hyvä fiilis joka kerta. Saimme myös välillä kotitehtäviä, joita pystyi tekemään tapaamiskertojen välillä ja joihin pystyi halutessaan palaamaan myöhemmin.

Suositteletko ryhmää ja millä perusteella?

Suosittelen ryhmää ehdottomasti! Minulle jäi todella hyvä kokemus ryhmästä ja sen monipuolisesta sisällöstä. Pidin erityisesti hoitaja Samin luennoista. Kaikki asiantuntijat olivat ihan huippuja, selväsanaisia ja kauhean ystävällisen oloisia.

Ryhmässä ei ole pakko puhua tai edes välttämättä kirjoittaa mitään chattiin, jos siltä tuntuu. Voi vain seurata ja kuunnella. Paikalta pystyy poistumaan tarvittaessa, koska ryhmässä ei ole läsnäolo- tai sitoutumispakkoa.

Lue uutinen: Osallistu elintapamuutoksen ja Tietoa tyypin 2 diabeteksesta -etäryhmiin

ARTIKKELI
31.12.2024

Katri Pellinen on laulava sosiaalityöntekijä, joka haluaa vaikuttaa ja ravistella sosiaalialaa  

Sosiaalihuollon erityisasiantuntija Katri Pellinen suhtautuu intohimoisesti rakenteelliseen sosiaalityöhön...

Katri Pellinen on laulava sosiaalityöntekijä, joka haluaa vaikuttaa ja ravistella sosiaalialaa  

ARTIKKELI / 31.12.2024

Sosiaalihuollon erityisasiantuntija Katri Pellinen suhtautuu intohimoisesti rakenteelliseen sosiaalityöhön...

ARTIKKELI / 31.12.2024

Katri Pellinen on laulava sosiaalityöntekijä, joka haluaa vaikuttaa ja ravistella sosiaalialaa  

Kanta-Hämeen hyvinvointialueen sosiaalihuollon erityisasiantuntija Katri Pellinen suhtautuu intohimoisesti rakenteelliseen sosiaalityöhön ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Hänen mukaansa yksilöä autetaan parhaiten puuttumalla yhteiskunnan, organisaation ja palveluiden rakenteisiin.  


Katri Pellinen kuvattuna marraskuussa 2024. Hän on jäämässä eläkkeelle alkuvuonna 2025.

Pitkän uran tehnyt sosiaalityöntekijä, erityisasiantuntija Katri Pellinen on nähnyt vuosien aikana tapahtuneet muutokset sosiaalialalla. Muutoksia on tapahtunut erityisesti ajatuksellisella tasolla. Sosiaalityöntekijät eivät ole enää pelkkiä virkamiehiä, jotka kertovat, miten asiat tehdään, vaan nykyään asiakkaan kanssa tehdään yhteistyötä ja pohditaan, mikä hänelle olisi parhaaksi. Se on toisaalta tuonut etenkin viime vuosina liiaksikin yksilöllistä pohdintaa.  

– Saatamme ratkaista yhden ihmisen ongelman, mutta se on hirveän hidasta, jos 50 muuta on samassa tilanteessa. Silloin pitäisi miettiä yhteiskunnallisia rakenteita ja jopa uudenlaista ajattelua koko alalle. Albert Einstein on sanonut, että emme voi ratkaista nykyisiä ongelmia ajattelemalla samoin kuin silloin kuin loimme ne. Meidän on pakko välillä ravistella alaa! hän huomauttaa.  

Tiedolla johtaminen on tullut osaksi sosiaalityötä  

Vaikuttavuuden mittaamisen vaatimus on tullut myös osaksi sosiaalialaa. Datan ja tiedolla johtamisen avulla saadaan tietoa paitsi asiakasmääristä, myös siitä, ketkä käyttävät paljon palveluita hyvinvointialueella. Tiedon avulla on helpompi pureutua siihen, miten ihmisiä voisi auttaa.  

– Vaikuttavuuden mittaaminen sosiaalipalveluissa ei toisaalta ole aina niin yksinkertaista. Tiedon hyödyntäminen alkaa kirjaamisesta ja siinä meillä on vielä paljon tehtävää. Meidän pitää saada kaikkien ammattilaisten kirjaaminen hyvälle tasolle, jotta tieto tallentuu oikein ja saamme näin oikeaa tietoa. Mutta Oma Hämeessä tehdään kyllä todella hyvää tiedolla johtamisen työtä ja on satsattu vaikuttamisen mittaukseen, Katri kiittelee.  

Hän näkee hyvinvointialueissa edelleen paljon käyttämättömiä mahdollisuuksia eri toimialojen yhteistyölle, kun sosiaali-, terveys- ja pelastusala ovat saman organisaation alla. Hän muistuttaa kuitenkin, että uudet organisaatiot ovat edelleen rakennusvaiheessa.   

–  Sosiaalihuollon, terveydenhuollon ja pelastustoimen pitäisi toimia mutkattomasti yhteen, mutta edelleen asioiden sujuvuuden eteen tehdään paljon töitä. On vanhoja siiloja ja omia tontteja, joita jokainen hoitaa ja vartioi. Aikaa on kulunut vasta niin vähän, että alueiden sujuva yhteistyö ottaa aikaa, mutta sitä rakennetaan koko ajan kestävämmäksi.   

– Totta kai toivoisin myös hallitukselta tukea hyvinvointialueille, eikä lisää kurjistamista. Esimerkiksi järjestöiltä rahojen leikkaaminen näkyy suoraan päihde- ja mielenterveyspuolella. Tämä on todella lyhytnäköistä touhua! Toivoisin, että myös hyvinvointialueille annettaisiin enemmän aikaa ja rahoitusta, että pystymme järjestämään nämä peruspalvelut kunnolla, Katri pohtii.  

Trubaduurista johtavaksi sosiaalityöntekijäksi  

Katri aloitti sosiaalihuollon erityisasiantuntijana Kanta-Hämeen hyvinvointialueella kesällä 2023, ja eläkkeelle siirtyminen koittaa ensi vuoden alkupuolella. Katrin työhön kuuluu tällä hetkellä paljon kirjoittamista: päätehtävänä on ollut rakenteellisen sosiaalityön toteutussuunnitelman kirjoittaminen, ja hän on osallistunut esimerkiksi etsivän sosiaalityön käynnistämiseen. Myös sosiaalisen raportoinnin prosessissa näkyy hänen kädenjälkeään: Sosiaalinen raportti kertoo, että Kanta-Hämeessä tarvitaan asumisneuvontaa ja hätämajoitusta - Oma Häme  

Nykyiseen tehtävään Katri on kuitenkin tullut monen mutkan kautta.   

–  Aloitin sosiaalialan urani ilman koulutusta 1980-luvulla lastenkodissa ohjaajana ja työskentelin siellä kuusi vuotta. Sen jälkeen tein opettajan töitä useamman vuoden. Sitten tein rakkaasta harrastuksesta ammatin ja kiersin pitkään Suomea ja Eurooppaa muusikkona, trubaduurina, hän valottaa.  


Katri työskenteli Ruovedellä sosiaalityöntekijänä ennen Hämeenlinnaan siirtymistä.

45-vuotiaana Katri päätti lähteä tavoittelemaan urahaaveitaan ja aloitti yliopistossa sosiaalityön opinnot. Tie vei vuosien aikana useisiin työtehtäviin esimerkiksi päihdehuollon ja aikuissosiaalityön pariin. Vuonna 2017 Katri valittiin johtavaksi sosiaalityöntekijäksi ja vuonna 2021 palvelupäälliköksi Hämeenlinnaan.  

–  Siitä tulikin sitten luonteva siirtyminen hyvinvointialueelle. Nykyään en ole johtavassa asemassa, saan keskittyä asiantuntijatyöhön. Työtiimini on tällä hetkellä kolme henkilöä. Se on ollut isoin muutos verrattuna aikaisempaan työhöni lähijohtajana ja päällikkönä. Teen myös pääsääntöisesti etätyötä Tampereelta käsin.   

Taloudellisen tuen yksikkö syntyi palosta korjata rakenteita  

Sosiaalialassa Katria on alusta asti innostanut ennen kaikkea rakenteellinen sosiaalityö ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen. Hänet on vuosien aikana totuttu näkemään usein antamassa lausuntoja mediassa sosiaalialasta tai vaikkapa hallituksen toimista.  

–  Totta kai ihmisten auttaminen on aina ollut myös tärkeää, mutta pääasiallinen motiivini on ollut yhteiskunnallinen vaikuttaminen. Sosiaalityöntekijän ammatti on yhteiskunnallinen ammatti.  Ajattelen sosiaalialaa ensisijaisesti rakenteiden tasolla. Organisaationakin me pystymme auttamaan parhaiten yksilöitä siten, että varmistamme rakenteiden ja palveluiden toimivuuden, Katri sanoo.  

Hän kokee itse menneensä eteenpäin urallaan sisäisen motivaation, tai palon, voimin, ja pyrkinyt osaltaan edistämään asioiden parantumista. Onnistumisenaan hän mainitsee pienet vaikuttamisen hetket. Katri oli esimerkiksi mukana perustamassa Kanta-Hämeen hyvinvointialueelle taloudellisen tuen yksikköä. Taloudellisen tuen yksikössä käsitellään täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen hakemuksia keskitetysti yhdessä paikassa. Vastaavaa palvelua ei ole käytössä kaikilla hyvinvointialueilla.  

– Puhuin siitä paljon ja usein, että Kanta-Hämeeseen tarvitaan taloudellisen tuen yksikkö, joten voi ehkä sanoa, että olen vaikuttanut vahvasti sen käyttöönottamiseen. Se on rakenteellista sosiaalityötä. Asioihin vaikuttamisen ei tarvitse aina olla suurta, vaan esimerkiksi asioiden ja ideoiden esiintuomista uudelleen ja uudelleen, Katri muistuttaa.  

Oma Hämeessä on ollut lupa kokeilla ja ideoida  

Kanta-Hämeen hyvinvointialuetta Katri kiittelee etenkin kokeilun kulttuurista. Taloudellisen tuen yksikön perustaminen oli siitä yksi esimerkki, mutta muutakin on saanut kokeilla.  

– Koen hyvin tärkeänä sen, että täällä on ollut lupa kokeilla ja on ollut tietynlainen ammatillinen vapaus. Mulla on sellainen oma sisäinen olympiatuli; on ihana tehdä asioita ja nähdä niiden menevän eteenpäin. Kaiken ei tarvitse johtaa mihinkään: pääasia saa tehdä töitä, joista innostuu. Ja olen tosi kiitollinen, että olen edelleen saanut tehdä tätä työtä innostuneesti ja intohimolla, ja koen myös työmääräni kohtuulliseksi.   


 

Hakijamäärät sosiaalialalle ovat viime vuosina kasvaneet, mutta Katri toivoisi ennen kaikkea uusia tekijöitä laajasti koko alalle, etenkin aikuissosiaalityön pariin. Iso osa nuorista sosiaalityöntekijöistä hakeutuu lastensuojeluun, joka voi toisinaan olla raskaskin työ uran alkuvaiheessa.  

– Lastensuojeluun toivoisi myös sitä senioriteettitasoa, joka voisi olla vastavalmistuneiden tukena. Mutta sosiaalialahan on mielettömän kiinnostava ja sosiaalityöntekijänä voi aika laajasti työskennellä vaikkapa asiakastyössä, asiantuntijana tai johtotehtävissä. 

Mutta mitä intohimolla asiaansa suhtautuvan sosiaalityön asiantuntijan elämään kuuluu eläkkeelle jäämisen jälkeen?  

– Vapaa-ajalla minut on pitänyt tasapainossa perhe. Harrastan musiikkia, käsityöitä ja lukemista ja niitä jatkan totta kai eläkkeelläkin. Haluaisin myös opiskella puutöitä, mikä olisi mukavaa käsillä tekemistä. En varmasti vaikuttamistyöstäkään luovu kokonaan. Sori siitä! 

ARTIKKELI
23.12.2024

Turvanasi jouluna – Ikäihmisten asumisyksiköissä joulu on perinteiden ja yhdessäolon aikaa

Oma Hämeen työntekijät ovat joulunakin varmistamassa, ettei kenenkään tarvitse olla yksin ja...

Turvanasi jouluna – Ikäihmisten asumisyksiköissä joulu on perinteiden ja yhdessäolon aikaa

ARTIKKELI / 23.12.2024

Oma Hämeen työntekijät ovat joulunakin varmistamassa, ettei kenenkään tarvitse olla yksin ja...

ARTIKKELI / 23.12.2024

Turvanasi jouluna – Ikäihmisten asumisyksiköissä joulu on perinteiden ja yhdessäolon aikaa

Kanta-Hämeen hyvinvointialueen asumisyksiköissä joulun tunnelmaa on rakennettu ja rakennetaan yhdessä työntekijöiden ja asukkaiden kanssa. Hämeenlinnan Voutilakeskuksessa joulu koostuu tutuista perinteistä: keskukseen tuodaan vuosittain joulukuusi, joka koristellaan yhdessä. Henkilökunta luo joulutunnelmaa myös koristelemalla yksiköitä. Joulunpyhinä työntekijöitä on viikonlopun miehityksen verran eli 10 henkilöä ja 1–2 ylimääräistä. 

–  Ohjaaja järjestää joka vuosi pikkujoulun, johon asukkaat leipovat tarjottavaa ja pukki käy jakamassa pienet joulupaketit. Osa asukkaista myös vierailee läheistensä luona jouluna. Olemme saaneet Parolantien kukkapalvelun kautta lahjoituksena kukkalähetyksiä sellaisille asukkaille, joilla ei ole läheisiä, kertoo asumispalveluiden lähijohtaja Pia Kalliopuska-Janhunen

Voutilakeskus sai myös lahjoituksena suuren määrän käsintehtyjä joulukortteja Loimua Areenalla pidetyn tapahtuman kautta. Korteissa oli ikäihmisille kertomuksia, toivotuksia ja lämpimiä ajatuksia kaiken ikäisiltä. Kortit jataan ikäihmisille yksilöllisesti. 


Hanurinsoittajia esiintymässä Voutilakeskuksessa.

Jouluaattoa Voutilakeskuksessa vietetään hyvin perinteisin menoin. Henkilökunta seuraa asukkaiden kanssa joulurauhan julistusta, jota varten omahoitajat ovat pukeneet asukkaille juhlavammat vaatteet päälle. Jos vointi sallii, asukkaat tuodaan päiväsaliin. Henkilökunta tuo joulutunnelmaa myös käyttämällä tonttulakkia tai muuta jouluista asustetta. 

– Jouluaattona on rauhallinen tunnelma ja kaikilla on hyvä mieli. Sanoisin ikäihmisille ja muillekin vinkkinä, että joulun henki on tärkeintä. Se ei synny materiasta. 

Myös Forssassa Heikanrinteen palvelukeskuksen Metsätähti-yksikössä joulua vietetään rauhallisissa tunnelmissa. Jouluaattona käy joulupukki, joka jakaa pieniä lahjoja.  

–  Asukkaiden kanssa lauletaan joululauluja ja vietetään aikaa. Erityisesti joulupukin käynti on ollut kovin mieleinen asia sekä työntekijöille että asukkaille. Jouluna yhdessäolo ja juhlan tuntu on tärkeää, kuvailee lähijohtaja Milla Grefberg

Asukas: Harras tunnelma on tärkeää, joulu on suuri lahja 

Riihimäellä Uranuskodissa hoitajat ovat paikalla joulun jokaisena hetkenä. Uranuskodilla on joulua vietetty ja vietetään tänäkin vuonna kuuntelemalla ja laulamalla joululauluja, osallistumalla joulukonserttiin ja seuraamalla jouluohjelmia asukkaiden kanssa. 

Yhdessäoloon sekä rauhalliseen tunnelmaan panostetaan ja osastoja on koristeltu joulukoristeilla jo hyvissä ajoin yhdessä asukkaiden kanssa. Kaikki ”ylimääräinen” pyritään jättämään pois jouluaatolta, jotta voidaan keskittyä asukkaiden kanssa tärkeään päivään. Jo jouluaamusta alkaen huomioidaan pukeutumisessa tärkeä juhla. 

–  Itse olen aina huomioinut joulun tonttuasusteilla, tällöin tunnelma on entisestään tarttunut asukkaisiin, kertoo Uranuskodin työntekijä Sanna Leppälä. 

– Koristeet, kuten tonttukuvat ikkunassa, muistuttavat joulusta, ja herättelevät keskustelua asukkaiden kanssa joulun ajan muistoista. Myös jouluruokailu koetaan tärkeäksi perinteeksi, työntekijä Satu Niskanen kertoo. 

Satun ja Sannan mukaan joulun työvuorot ovat erilaisia verrattuna vuoden muihin päiviin. Jouluna töissä on erityinen tunnelma, minkä huomaa jo ovesta sisään astuessa. He kertovat huomaavansa myös asukkaissa muutoksen jouluna. Uranuskodin naisasukas kertoo samaa: 

– Harras tunnelma on erittäin tärkeää ja joulu on suuri lahja. Haluan muistuttaa kaikkia, että jouluna on tärkeää huomioida rakkaita ja käydä läheisten luona. Valitettavasti kauniita joulukortteja ei lähetetä enää kuten ennen vanhaan, mutta Uranuskoti ja Riihikoti saivat onneksi päiväkodista ja koulusta kortteja asukkaille jaettavaksi ja joulumieltä tuomaan. Myös paikallinen R-kioski muisti meitä keräyksellä. 

Oma Hämeen asumisyksiköt toivottavat kaikille rauhallista joulua! 


 

Sisältöjulkaisija