Päivä toisena -kokeilu vei projektipäällikön ylilääkärin kenkiin

Osana Oma Hämeen henkilöstöstrategian valmistelua nousi esiin ajatus Päivä toisena -kokeilusta, jossa työntekijä menee päiväksi toisen työhön mukaan. Tarkoituksena on tarkkailla työtä ikään kuin lapsen silmin, havainnoida, ottaa asioita omaan työhönsä ja tuoda vastaavasti uusia näkökulmia toisen työhön. Tavoitteena on saada osaaminen virtaamaan uudella tavalla ja ylittää totuttuja organisaatio- ja toimialarajoja. Oma Hämeen henkilöstöasioiden projektipäällikkö Matti Korkala oli ensimmäisiä kokeiluun lähteneitä. Hän vietti päivän ylilääkärinä, Janakkalan terveyspalveluissa Turengin terveysasemalla 6.9.2018.

Päivä ylilääkärinä

Päiväni ylilääkäri Virpi Krögerin kanssa alkoi tuiki tavallisena torstaina klo 8. Päivästä kehkeytyi todella mielenkiintoinen ja avartava (minulle hallinnon työtekijälle, joka on elämässään onnistunut välttämään lääkärikäyntejä erittäin onnistuneesti).

Virpi vastaa Janakkalan kunnan terveyspalveluiden järjestämisestä.  Vastuualueeseen kuuluu terveysasemien toiminnasta vastaaminen, koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto, laboratorio, röntgen, välinehuolto, hammashoitolat, kuntoutus, mielenterveys- ja päihdepalvelut, työterveyshuolto, Janakkalan sairaala ja neuvolat. Tavatessani Virpin työhuoneessaan hän oli jo ehtinyt hoitaa alta pois esimielle kuuluvat hallinnolliset rutiinit. Meillä olikin hyvä hetki kurkistaa terveyskeskuksen toimintaan ja johtamiseen.

Sain ytimekkään katsauksen terveyskeskuslääkärin työhön.  Työ on todella monipuolista ja vaativaa. Kaikista lääkäreistä ei edes ole siihen. Virpin kanssa keskustellessani ajattelin, että jos johtaminen on kunnossa, nykyiset terveyskeskukset ja tulevaisuuden sote-keskukset ovat varsin houkuttelevia työpaikkoja lääkäreille. Kun asiakasrakenne on erittäin monipuolinen, lääkäri pääsee laittamaan oman osaamisensa täysillä likoon, kehittymään työssään ja näkemään työnsä tulokset. Ja itse asiassa terveyskeskuksille ominainen kansanterveystyön näkökulma on varsin hyvä lähtökohta kohti valinnanvapauden pohjalta toimivaa sote-keskuksen toiminta-ajatusta; huolehtimalla potilaan terveydestä laaja-alaisesti ja ennaltaehkäisevästi luodaan kestäviä asiakkuuksia ja ennaltaehkäisevää terveyttä (vähemmän asiakaskäyntejä).

Opin päivän aikana Virpistä esimiehenä ja johtajana ja sain näin hyviä vinkkejä omaan työhöni. Yksi Virpin johtamisperiaatteista on johtaa omalla esimerkillään. Esimerkiksi tästä käyköön se, että hänen mielestään päivän aikana on hyvä liikkua riittävästi ja näitä liikkumisen tilaisuuksia kannattaa vaikka järjestää itselleen. Hän itse pysäköi autonsa Turengin terveysaseman laajan parkkialueen viimeisimpään nurkkaan. Samalla kun tapa on työyhteisölle esimerkki helposta käytännön kikasta liikkumisen edistämiseen, on se mielestäni myös merkki modernista johtajuudesta: johtajan ei tarvitse tukeutua asemassaan pääoven vieressä sijaitsevaan ’johtajan ruutuun’. Asiakaslähtöisesti asiakkaille varataan lähimmät parkkiruudut.

Toinen asia, josta sain Virpin kautta vahvistusta omaan työhöni, liittyy muutoksen johtamiseen. Kuten niin monen muun, myös Virpin työssä muutos on normaali olotila. Virpin periaate muutoksen johtamisessa on, että mikään muutos ei onnistu ilman keskustelua. Muutos vaatii sitä! Esimies ei mitenkään voi tehdä muutosta yksinään, vaan sen tekee koko tiimi yhdessä.

Aamuhetken jälkeen kävelin Virpin kanssa sinne parkkialueen viimeisimpään nurkkaukseen ja ajoimme Janakkalan kunnantalolle budjettipalaveriin. Istuimme pyöreän pöydän ääressä yhdessä perusturvajohtaja Matti Valtosen ja talous- ja hallintopäällikkö Mauno Matikaisen kanssa. Teimme katsauksen tämän vuoden tilanteeseen ja kävimme läpi Virpin toiveita toiminnan kehittämiseksi seuraavana vuonna.  Pöydän ääressä keskustelimme, että 1980-luvun jälkeen budjetin teossa on vallinnut alituinen niukkuuden laki. Virpin ehdotuksilla olisi varmaan jonkinlainen hintalappu, mutta euromääräiset hyödyt konkretisoituisivat pitemmällä tähtäimellä. Kehittämisideoiden toteutuminen jäi odottamaan myöhempää päätöstä. Jatkoimme jutustelua hieman isommalla porukalla juuri avautuneessa terveysaseman henkilöstöravintolassa.

Päivän päätteeksi ajelimme Hämeenlinnaan Oma Hämeen tiloihin kokoukseen, jossa aiheena oli maakunnan tulevan sote-keskuksen valmistelu. Asiassa on tärkeää päästä liikkeelle, koska asiakkaan valinnanvapauden myötä sote-keskuksen toimintalogiikka on merkittävästi erilainen kuin tämän päivän terveyskeskuksen.  Julkinen sote-keskus kilpailee asiakkaista yksityisten yritysten sote-keskusten kanssa. Kilpailussa ei enää riitä vaikuttava ja ammattitaitoinen toiminta, vaan on kyettävä kilpailemaan asiakkaista myös mielikuvilla ja brändillä. Myös Turengin terveysasemalla aletaan kehittää toimintoja sote-keskusten toimintaperiaatteiden mukaisesti esimerkiksi huomioimalla voimakkaammin asiakkaan kokemus palveluprosessissa.

En saanut tilaisuutta laittaa valkoista takkia päälleni. Siitä huolimatta päiväni ylilääkärinä oli todella antoisa ja vaiherikas. Suosittelen ’päivää toisena’ kaikille. Mietin jo, että kukahan haluaisin olla seuraavaksi…

Matti Korkala
Projektipäällikkö, Oma Häme

Oma Häme
Oma Häme

Meitä varten

Ei kommentteja

Osallistu keskusteluun