Terveydenhoitaja vastaa neuvola-asiakkaiden kysymyksiin chat-palvelulla

Hämeenlinnassa, Riihimäellä ja Janakkalassa kokeillaan neuvolan asiakkaiden verkkopalveluja. Kokeilussa on ensin käynnistetty chat-palvelu neuvolan asiakkaille. Chat on avoinna osoitteessa https://lapeneuvola.fi/ maanantaista torstaihin klo 12–14. Kokeilu kestää 31.5. asti.

Chatissa vastaajina toimivat neuvoloiden terveydenhoitajat, ja heidän kanssaan kuka tahansa voi keskustella raskauteen ja alle 1-vuotiaiden terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä seikoista.

– Ensimmäisen viikon aikana saimme yhteydenottoja liittyen mm. raskausaikana käytettäviin lääkkeisiin ja matkalle lähtevän lapsen rokotuksiin, kertoo neuvolaterveydenhoitaja Anne Heimo Riihimäen chat-palvelusta.

Chatin lisäksi palvelukokonaisuuteen tuodaan kevään aikana myös videoyhteyden kautta toteutettavia tapaamisia sekä asiakkaiden itsenäistä toimintaa tukevia tietopaketteja.

Tavoitteena on, että etäpalvelut täydentävät nykyisiä neuvolapalveluita siten, että asiakkaalla on mahdollisuus valita erilaisista tuen muodoista hänelle parhaiten soveltuva kokonaisuus.

Kokeilu kuuluu lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelman (LAPE) hankkeisiin, joka on yksi valtakunnallisista hallituksen kärkihankkeista. Kokeilun toteuttavat LAPE Kanta-Häme ja Hämeen ammattikorkeakoulu yhteistyössä alueen toimijoiden kanssa. Kokeilun tuloksia hyödynnetään maakunnallista lapsi- ja perhepalveluiden kokonaisuutta rakennettaessa.

Lisätietoja:

Sari Miettinen
kokeilun vastuuhenkilö, tutkijayliopettaja, Älykkäät palvelut -tutkimusyksikkö, Hämeen ammattikorkeakoulu, p. 050 576 3513, sari.miettinen@hamk.fi

Liisa Jormalainen
Perhekeskusten digitaalisten palvelujen edistämisen vastuuhenkilö, projektisuunnittelija, LAPE Kanta-Häme / Oma Häme, p. 050 524 8001, liisa.jormalainen@hame.fi

Oma Häme
Oma Häme

Meitä varten

Ei kommentteja

Osallistu keskusteluun